[scheikunde] Het salmiak gehalte van drop bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Het salmiak gehalte van drop bepalen

Beste allemaal,

Ik heb een tijd geleden op een middelbare school het salmiakgehalte van drop geprobeerd te bepalen.

Ik had +/- 0,340 gram drop afgewogen.

- Dit dropje in 25,00 ml 0,100 M natronloog zachtjes laten doorkoken tot een rood lakmoes papiertje niet meer blauw werd.

- Vervolgens een paar druppels fenolftaleïen toegevoegd

- En als laatste getitreerd met 0,05 M zwavelzuur

Tot zo ver alles wat je ook overal leest. Alleen nu komt het gekke. Ik hoefde maar 1,65 ml zwavelzuur er bij te titreren tot de kleuromslag zichtbaar was.

Omdat ik bezig was met deze proef te optimaliseren voor wat leerlingen heb ik de leerlingen de proef laten doen met een zwavelzuur oplossing van 0,01M. Zodat ze naar mijn gedachte meer er bij moesten gaan titreren. Gek genoeg hebben twee verschillende groepen het voor elkaar gekregen om op 1,75 ml zwavelzuur uit te komen.

Kan iemand mij uit de brand helpen en verklaren waarom dit zo is. De leerlingen hebben alles goed gedaan.

Het is namelijk de bedoeling dat de leerlingen op ongeveer 10 ml zwavelzuur uitkomen.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Het salmiak gehalte van drop bepalen

Het is dus een soort terugtitratie die je uit wil voeren?

Maar dan begrijp ik die gedachte niet helemaal. Je moet dus de sammiak laten reageren met NaOH totdat de NAOH opgereageerd is (zeg je aangezien je lakmoes dan niet meer blauw is :) ). Is dat niet de omgekeerde weg? Je moet toch juist de sammiak helemaal op laten reageren en vervolgens kijken hoeveel NaOH je daarvoor nodig hebt gehad hebt? Nu lijkt het me dat je gewoon stopt op een bepaald moment (met heel arbitrair moment van papiertje niet meer blauw)

Of zit ik er helemaal naast? Overigens zou dan mijn verklaring alleen maar kunnen zijn dat je op een ander moment gestopt bent.

Reageer