Berekening planetaire overbrenging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Berekening planetaire overbrenging

Hallo,

ik ben bezig met het ontwerpen van een planetaire overbrenging, zie afbeelding.

Ik weet hoe ik de verschillende krachten, en dus de sterkte en maximale spanningen, op een normale tandwieloverbrenging kan berekenen. Ik kom er echter niet aan uit hoe ik dit kan toepassen op een planetaire overbrenging.

Ik kom er niet aan uit hoe ik moet omgaan met het feit dat de 4 planeetwielen niet zorgen voor de aandrijving van hun eigen as, maar gezamenlijk zorgen voor de aandrijving van hun gezamenlijke uitgaande as.

In mijn beoogde overbrenging zit de Ring verbonden met de vaste wereld, is de Zon de drijver, en de uitgaande as die met de 4 planeten verbonden is de aangedrevene.

Kan iemand mij hierbij helpen? Of weet iemand waar op internet ik relevante literatuur kan vinden voor een dergelijke berekening?
Bijlagen
Afbeelding1.jpg
Afbeelding1.jpg (7.5 KiB) 837 keer bekeken

Berichten: 477

Re: Berekening planetaire overbrenging

BvanJ schreef: vr 13 apr 2012, 14:50
planetaire overbrenging

[...]

In mijn beoogde overbrenging zit de Ring verbonden met de vaste wereld, is de Zon de drijver, en de uitgaande as die met de 4 planeten verbonden is de aangedrevene.
Wat bedoel je precies met overbrenging? Wat wil je berekenen? De kracht die op de planeet werkt ten gevolge van de zon? Wat bedoel je met planeetwiel? Het plaatje is erg onduidelijk.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Berekening planetaire overbrenging

BvanJ schreef: vr 13 apr 2012, 14:50
Ik weet hoe ik de verschillende krachten, en dus de sterkte en maximale spanningen, op een normale tandwieloverbrenging kan berekenen. Ik kom er echter niet aan uit hoe ik dit kan toepassen op een planetaire overbrenging.
vraag jezelf af: hoeveel omwentelingen moet de drijver maken voordat het bovenste van de 4 planeetwielen ook een heel rondje rond de drijver heeft gemaakt en dus weer in de bovenste positie staat? (op dat ogenblik heeft de gezamenlijke as namelijk ook een omwenteling gemaakt en heb je de overbrengingsverhouding drijver/as)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer