[scheikunde] alle isomeren opschrijven van een alkaan.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 329

alle isomeren opschrijven van een alkaan.

Beste wsf-leden,

Ik ben nu bezig met een oefening bedenken voor mijn proefwerk.

Ik heb bedacht alle isomeren van een stof opschrijven.

maar natuurlijk heb je met eigen gemaakte vragen geen antwoordenblad.

Dus ik heb de stof heptaan genomen.

Ik kwam uit op 7 isomeren.

1.heptaan

2. 2,methyl-hexaan

3. 3,methyl-hexaan

4. 2,3 dimethyl-pentaan

5. ethyl-pentaan (onnodig te nummeren aangezien 3 het enige nummer is)

6. 2,ethyl- 3,methyl-butaan

7. 2,ethyl-2,methyl-butaan

Zijn er nog meer, minder of zijn ze goed?

Bovendien heb ik nog een vraagje over de naamgeving.

Stel ik heb aan koolstof nummer 2 2 zijgroepen zitten.

eentje is methyl de ander ethyl.

Kan ik het dan 2,2 ethylmethyl +stamnaam noemen?

En als ik op koolstof 2 een ethyl groep en op 3 een methyl groep.

Mag ik het dan 2,3 ethylmethyl +stamnaam noemen?

Zie nummer 6 +7 voo rdeze vragen.

mvg,

Liam.

Berichten: 329

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

Even een vebetering:

Ik heb er 9 gevonden:

1. heptaan

2. 2,methyl-hexaan

3. 3, methyl-hexaan

4. 2, methyl-pentaan

5. ethyl-pentaan

6. 2,2 dimethyl-pentaan

7.3,3 dimethyl-pentaan

8. 2,4 dimethyl pentaan

9. 2,2,3 trimethylbutaan.

En naast de andere 2 vragen over isomeren:

Als je begint met nummeren, moet je dan ervoor zorgen dat de zijketen er het eerst bijkomt?

of moet je gewoon netzoals bij een hallogeen alkaan bij het alfabet beginnen.

Dus:

2, fluor 3 methyl butaan.

of 3,methyl 2,fluor-butaan?

Of moet de zijketen altijd voor de stamnaam?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

Op het eerste deel van je vraag: ik ben even lui geweest en op Google "structural isomers heptane" ingetikt en dan kreeg ik inderdaad 9 isomeren (http://physsci.csi.edu/faculty/rex/molbase/heptanes.htm). Wel goed bijvermelden dat het structuurisomeren zijn, want je kan ook nog enantiomeren bedenken en dan krijg je er weer meer, maar ik denk dat dat geen onderdeel van de opdracht is.

Tweede vraag: je mag inderdaad 2,2-ethylmethyl (inderdaad alfabetisch)...stamnaam schrijven. Wanneer de groepen echter op verschillende posities staan, wordt het wel 2-ethyl-3-methyl, dus niet met komma's; dat mag alleen maar als de beide substituenten op dezelfde koolstof staan.

Derde vraag: alle substituenten alfabetisch plaatsen, dus 2-fluor-3-methyl-butaan
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

2-ethylpentaan is hetzelfde als 3-methylhexaan. Altijd kijken wat de langste onvertakte keten is, ook al teken je er een bochtje in. Denk dat je die bedoelde bij jouw nummer 4.

Berichten: 8

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

Beste

Volgens mijn cursus en het internet heeft C5H12 maar 3 isomeren.

Maar ik kom naast 2-methylbutaan, pentaan en 2,2-dimethylpropaan ook uit op 2-ethylpropaan.

Of zijn deze laatste 2 identiek? Indien ja, hebben deze dan dezelfde eigenschappen en waarom heeft 2,2-dimethylpropaan dan de voorkeur qua naamgeving?

Alvast bedankt

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

2-ethylpropaan.= 2-methylbutaan

Je moet altijd de langste keten gebruiken voor de hoofdnaam en in "2-ethylpropaan" is dat een keten van 4 C's, dus krijg je -butaan als uitgang.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 8

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

Hetzelfde geldt dan ook voor C6H14, waar 2-ethylbutaan en 2-propylpropaan gelijk is aan 2-methylpentaan? Maar toch deze laatste gebruikt wordt omdat deze de langste keten is? Dan moet ik overschakelen naar 2,2-dimethylbutaan en 2, 3-dimethylbutaan toch?

Anders kom ik maar aan 4 isomeren.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

Alfa159 schreef: vr 18 jan 2013, 19:29
Hetzelfde geldt dan ook voor C6H14, waar 2-ethylbutaan en 2-propylpropaan gelijk is aan 2-methylpentaan?
"2-ethylbutaan" heet eigenlijk 3-methylpentaan

en "2-propylpropaan" is idd 2-methylpentaan.
Maar toch deze laatste gebruikt wordt omdat deze de langste keten is? Dan moet ik overschakelen naar 2,2-dimethylbutaan en 2, 3-dimethylbutaan toch?
hoe bedoel je "overschakelen"? In ieder geval zijn de twee moleculen die je noemt idd isomeren van C6H14, en is het hun correcte naam.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 8

Re: alle isomeren opschrijven van een alkaan.

Ik begrijp het nu allemaal intussen. Dank voor de reactie. Kan nu vlotjes alle isomeren van alkenen en alkynen uitschrijven. Niet altijd eenvoudig met zelfstudie, maar eenmaal uitgelegd blijkt dit eenvoudig te zijn. :)

Mvg

Reageer