Springen naar inhoud

Identificatie van mineralen en edelstenen

• Log in om te kunnen reageren

yarne20

yarne20

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2012 - 14:46

Dag iedereen,

Ik heb een paar dagen geleden een zak met edelsteentjes gekregen maar ik kan ze niet allemaal op naam brengen. Ik heb wel een determinatie boek maar die determinatie baseert zich grotendeels op de massadichtheid (ook wel soortelijk gewicht.) Het spijtige hieraan is, is dat ik geen precieze maatcillinder heb voor volume (want massadichtheid= massa/Volume.) en naar het schijnt tast water de stenen aan. Nu is mijn vraag of iemand een andere manier weet om volume te berekenen. Of of iemand een andere determinatieprogramma kent.

Alvast bedankt.
yarne20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2012 - 15:06

Mineralen kun je op vele verschillende manieren van elkaar onderscheiden, ik zal even de gemakkelijkste manier verduidelijken:

- De streepkleur, als je mineralen op een porseleinen plaatje krast zullen sommige mineralen een bepaalde kleur achterlaten op het plaatje. http://nl.wikipedia....iki/Streepkleur

- Hardheid, via de hardheidschaal van Mohs kan je bepalen hoe hard je mineraal is. Zo kan je in talk gewoon met je vingernagel een stukje afkrabben. http://nl.wikipedia....schaal_van_Mohs

- Habitus, dit is de specifieke vorm van een mineraal. Sommige mineralen kun je hieraan heel makkelijk herkennen. Zoals vb. pyriet of stauroliet. http://nl.wikipedia....abitus_(kristal)

- Splijtbaarheid, sommige mineralen kun je heel makkelijk splijten in 1 of meerdere richtingen. vb. biotiet

Ik zou je nog willen zeggen dat sommige mineralen heel moeilijk te herkennen zijn, of heel erg op andere mineralen lijken ( vb. Oliogoklaas/Orthoklaas) Andere hebben specifieke kenmerken (zoals vb. tremoliet heeft een stervormige relief op het oppervlak). Waarschijnlijk zul je er wel een paar kunnen herkennen! Als je wat foto's plaatst zal ik proberen ze te herkennen, maar ik ken er zelf ook niet zo heel erg veel. Echt zeker ben je maar als je hierop een chemische analyse doet.

Hier heb je nog een lijstje van alle mineralen: http://nl.wikipedia....t_van_mineralen

Veranderd door Roelland, 14 april 2012 - 15:16

Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

yarne20

yarne20

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2012 - 15:18

Heel fel bedankt maar eigenlijk wilde ik gewoon weten hoe je precies het volume berekent van een edelsteen of mineraal zonder het voorwerp in contact te brengen in water.

Veranderd door yarne20, 14 april 2012 - 15:31

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2012 - 15:34

Als je nu eens een plastiek zakje rond je mineraal doet? (Met een klein, verwaarloosbaar volume). Dan kun je al een benadering vinden :) .
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

yarne20

yarne20

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2012 - 15:35

Als je nu eens een plastiek zakje rond je mineraal doet? (Met een klein, verwaarloosbaar volume). Dan kun je al een benadering vinden :) .

Dat zou een optie kunnen zijn =)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 april 2012 - 16:25

Of je gebruikt was waarvan je dichtheid kent en gebruikt dan toch een beker met water. Wordt ook toegepast in de determinatie van grondkarakteristieken.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Joelac

Joelac

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2012 - 16:49

@yarne20
Het determineren van mineralen / edelstenen bestaat niet alleen uit het bekijken naar de soortelijke massa.
Wanneer de mineralen een geslepen vlak hebben dan kan er op de refraktormeter gekeken worden naar de lichtbreking. Een goede microscoop biedt meestal ook al uitkomst bij doorzichtige of doorschijnende mineralen. Ik adviseer je om eens langs te gaan bij een verzamelaar of juwelier die gemmologische apparatuur in huis heeft.
Mocht je in de omgeving van de achterhoek wonen, mag je altijd eens langskomen in mijn winkel, ik determineer met alle plezier kosteloos jou mineralen. Het adres vind je op: ****MODKNIP*****
[mod] De website is terug te vinden op het profiel. [/mod]

@Roelland
Destructieve methode zijn nooit wenselijk bij mineralen. En alleen naar deze test resultaten te kijken kan men niet vast stellen om welke steen het betreft.

Veranderd door Jan van de Velde, 28 december 2013 - 12:33
website verwijderd

Europees edelsteenkundige / gemmoloog
Diamond Grader, Hoge Raad Diamant (HRD) Antwerpen
Taxateur juweliersartikelen

abrebis

abrebis

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 januari 2014 - 17:52

Heel fel bedankt maar eigenlijk wilde ik gewoon weten hoe je precies het volume berekent van een edelsteen of mineraal zonder het voorwerp in contact te brengen in water.

Waarom dan niet in gedestilleerd water of mogelijk alcohol of andere niet-agressieve vloeistof ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures