Raaklijnen m.b.v. afgeleiden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 81

Raaklijnen m.b.v. afgeleiden

Hallo iedereen,

Ik ben even bezig met een oefening:

Bepaal de coördinaten van de punten waarvan de richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan y = x³ - 12x + 1 gelijk is aan 0.

- de rico moet nul zijn en dit is dan ook de afgeleide?

x³ - 12x + 1 - f(a) / x - a

- als de limiet nadert naar a dan zal de noemer naderen naar nul, dus dan moet de factor (x-a) ook in de teller staan (perforatiepunt) zodat er vereenvoudigd kan worden; maar mag je f(a) =a zodat x³ - 12x + (1-a) / x-a

Mag dat? Dan zou ik de veelterm delen door x-a (met horner ofzo)

Maar is de werkwijze niet te ver gezocht? Kan het niet makkelijker?

Dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Raaklijnen m.b.v. afgeleiden

Differentieer de gegeven functie eens naar x, bepaal daar de 0 punten van.

Berichten: 81

Re: Raaklijnen m.b.v. afgeleiden

y'= 3x² -12

3x² - 12 =0

x²=4 => x =2 of x= -2

en nu ?

Ja ik heb het gevonden, als ik het goed begrijp is de rico de afgeleide van de hele functie?

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Raaklijnen m.b.v. afgeleiden

Dit antwoord is inderdaad correct. Een derdemachtsfunctie heeft twee toppen, dus logischerwijs twee punten waarop de helling nul is. De vergelijking f '(x) = 0 heeft twee oplossingen, want de hellingsfunctie snijdt de x-as twee keer...
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Raaklijnen m.b.v. afgeleiden

Van Breedam schreef: za 14 apr 2012, 19:13
y'= 3x² -12

3x² - 12 =0

x²=4 => x =2 of x= -2

en nu ?

Ja ik heb het gevonden, als ik het goed begrijp is de rico de afgeleide van de hele functie?
Wat bedoel je met "van de hele functie"?

Iets preciezer: de rico van de raaklijn aan de grafiek van een functie f in een punt (a,f(a)) is precies de afgeleide van f in a. Voor punten waar de raaklijn horizontaal is - dat is met rico gelijk aan 0 - zoek je dus inderdaad de x-waarden waarvoor de afgeleide van f (in x) gelijk is aan 0.
isaacnewton schreef: za 14 apr 2012, 21:24
Dit antwoord is inderdaad correct. Een derdemachtsfunctie heeft twee toppen, dus logischerwijs twee punten waarop de helling nul is.
Terzijde: een derdegraadsfunctie heeft niet noodzakelijk twee toppen hoor, denk bv. aan f(x) = x³.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 81

Re: Raaklijnen m.b.v. afgeleiden

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik snap het.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Raaklijnen m.b.v. afgeleiden

Oké, graag gedaan!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer