Quasar en Blazar

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 28

Quasar en Blazar

op nu.nl las ik iets over Blazars maar ik kon niet goed begrijpen wat het zijn. Via wikipedia kwam ik wel iets te weten, maar ik vind die uitleg een beetje lastig om grip op te krijgen.

wat ik er van begreep is dat een quasar een groot zwart gat is met daaromheen een schijf van materie en waar twee stralen (weet niet van wat, zag het in het plaatje) boven en onder die schijf wegschieten. een blazar zou een kleine quasar zijn.

klopt dat zo een beetje?

en waarom staat er dat het er uit ziet als een ster als het een schijf heeft? sterrenstelsels zien er toch ook niet uit als sterren?

hebben wij dan ook zo'n ding in het midden van de melkweg? daar zit toch ook een zwart gat?

ik heb het IQ van een muis, dus sorry als de vragen best dom zijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Quasar en Blazar

Ningen schreef: zo 15 apr 2012, 07:51... wat ik er van begreep is dat een quasar een groot zwart gat is met daaromheen een schijf van materie en waar twee stralen boven en onder die schijf wegschieten. ... klopt dat zo een beetje?

... en waarom staat er dat het er uit ziet als een ster als het een schijf heeft? sterrenstelsels zien er toch ook niet uit als sterren?

... hebben wij dan ook zo'n ding in het midden van de melkweg? daar zit toch ook een zwart gat?
Een blazar is een quasar waarbij de aarde toevallig in de richting van de pluim staat.

Blazars en quasars staan zo ver weg dat je met 'gewone' telescopen niet meer ziet dan een puntvormige lichtbron of radiobron. Aanvankelijk waren er twee eigenschappen die anders waren dan bij gewone sterren: de sterke radiobron, en het vreemde lichtspectrum.

Het supermassieve zwarte gat van de Melkweg is niet zo zwaar als de supermassieve zwarte gaten van quasars.

Afbeelding

http://en.wikipedia.org/wiki/Blazar

Blazarmuziek

Maak van je muis een olifant!

Reageer