zonnepanelen aan een motor aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

zonnepanelen aan een motor aansluiten

Hallo,

ik wil 4 zonnepanelen aansluiten op een kleine electromotor. alleen als ik het aansluit gebeurt er niks als ik het met een led probeer lukt het wel. als ik de motor op een een 1,2v batterij aansluit doet ie het ook gewoon. ik heb 4 van deze panelen http://zelfzonnepanelenmaken.nl/doe-het-zelf-zonnestroom/zonnecellen/poly-kristallijne-zonnecellen/3-volt-mini-zonnepaneel-voor-onderwijs-hobby-experiment-etc.html . heb zelf weining verstand van dit soort dingen..

en ik wou een transitor er tussen doen om van de 12v, 6v te maken want het is een 6v motor (ooit ergens iets over geleerd dat het daarmee moest) nu vroeg ik dus bij een winkel om een transitor voor 12v naar 6v, ik dus een l7812cv gekregen maar volgens mij heb ik nog meer nodig kan iemand me daar mee helpen..

alvast hartsikke bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: zonnepanelen aan een motor aansluiten

Die zonnecellen leveren maximaal slechts 0,2 Watt per stuk.

Ik weet niet wat voor een motortje je hebt, maar waarschijnlijk heeft het ding meer vermogen nodig.

Aan die 7812 heb je in dit geval niets. Dat is een voltageregulator die in ingangsspanning van 18 tot 35 volt nodig heeft, en een uitgangsspanning van 12 volt levert.

Je kan ook eenvoudig twee blokken van twee parallelle cellen in serie monteren, dan heb je 6 volt, 0,4 Watt (max). Maar het is niet waarschijnlijk dat je daarmee dat motortje kan laten draaien, tenzijn het een speciaal laag vermogen micro motortje is.

Kijk eens HIER of er een motortje tussen zit geschikt voor 12 volt, 0,05 tot 0,1 ampere, of 6 volt 0,1 tot 0,2 ampere of 3 volt 02, tot 0,4 ampere. (In dit laatste geval schakel je dus alle vier de cellen parallel).

Ik hoop niet dat je van plan bent iets aan te gaan drijven met dat motortje want 0,8 Watt (maximaal) is erg weinig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: zonnepanelen aan een motor aansluiten

dan heb je 6 volt, 0,4 Watt (max).


Typo, moet natuurlijk 6 Volt 0,8 Watt (max.) zijn.

Berichten: 4

Re: zonnepanelen aan een motor aansluiten

als eerst bedankt voor de reactie!

ik heb geprobeert om alle 4 de panelen op de motor te zetten maar dat werkte ook niet.. met een batterij er tussen heeft ook geen nut.. mijn bedoeling was eigenlijk om een zonnepaneel auto te maken voor school van een houten boden en sterofoom, maar als ik het zo lees is dit hopeloos... is het niet mogelijk om een soort versterker te maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: zonnepanelen aan een motor aansluiten

>> is het niet mogelijk om een soort versterker te maken? <<

Zodat je extra energie krijgt? En waar komt die energie dan vandaan?

0,8 Watt blijft maximaal 0,8 Watt wat je er ook mee doet.

Maar op de site die ik aangaf zijn wel degelijk micromotortjes te vinden die op die zonnecellen kunnen draaien. Ik denk dat je met een half Watt en een heel licht en soepel lopend karretje van styrofoam (piepschuim) het toch wel voor elkaar moet kunnen krijgen.

Maar dan zal je dus wel eerst een geschikt motortje moeten hebben, en gezien het hoge toerental van die dingetjes zal je een forse overbrenging nodig hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: zonnepanelen aan een motor aansluiten

Er is ook een motortje op die site met ingebouwde overbrenging, dat kon wel eens een hoop gedoe schelen. Voltage en verrmogen lijken te passen bij jouw cellen. Helaas is de overbrenging niet gespecificeerd, dus daar zou je voor moeten bellen:
motrax Xtrain 1215.jpg
motrax Xtrain 1215.jpg (45.31 KiB) 1570 keer bekeken


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: zonnepanelen aan een motor aansluiten

Die Conrad link werkt niet.

Je moet bij de produktbeschrijving de directe produktlink kopieëren, of gewoon het artikelnummer aangeven.

Verder moet je bij het begin beginnen.

Hoeveel vermogen kunnen die zonnepanelen leveren, en bij welke spanning?

Dan ga je op zoek naar een passend motortje.

Berichten: 4

Re: zonnepanelen aan een motor aansluiten

oke maar dat hoeft niet meer heb een motor gevonden die werkt op 1 paneel en op 4 werkt ie soms maar dat komt door de belichting

deze kan /close

bedankt voor de hulp allemaal!

Reageer