[scheikunde] Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 81

Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

Ik heb een probleem ik moet een scheikunde opdracht maken over zouten.

Hierbij ga ik verschillende zouten oplossen in water en de elektrische geleidbaarheid meten.

Als voorbereiding moet ik een formule opstellen met de soortelijke weerstand rho van het zout die geldt voor de elektrische weerstand R. Ik heb werkelijk geen idee wat ik moet doen hier een is de opdracht kan iemand me helpen a.u.b. ????????? bij voorbaat dank perdarx.

(ik kan trouwens kiezen uit een aantal zouten om de proef mee te doen welke kan ik het best gebruiken en hoe moet ik de proef uitvoeren?? de lijst van zouten staat helemaal onderaan. Heel erg bedankt voor degene die mij wil helpen!!)

Opdracht:

Voorbereiding

Per duo wordt een voorbereiding ingeleverd, uiterlijk op vrijdag 20 april vóór 13:30(bij je docent, of op eigen risico in de doos in het scheikundekabinet tegenover 034). In de voorbereiding moet het volgende zijn opgenomen:

1.De formule met daarin (o.a.) de soortelijke weerstand ρ, die voor de elektrische weerstand R geldt.

2.Een schematische weergave van een meetopstelling om de elektrische geleidbaarheid van oplossingen te meten.

3.Alle factoren (vanuit antwoord op vorige vraag, maar ook alle andere) die de elektrische geleidbaarheid C (ofwel 1/R) van een zoutoplossing beïnvloeden.

4.De invloedsfactor die jouw duo voor het onderzoek kiest.

5.De benodigde materialen en stof(fen).

Het werkplan wordt door je docent afgetekend (≠ door je docent nagekeken!).

Het afgetekende werkplan neem je op als bijlage bij het onderzoeksverslag en wordt meegenomen bij de verslagbeoordeling.

De zouten

Aanwezige zouten profielmiddag 'Conductometrie' (voorjaar 2012):

aluminiumchloride

bariumchloride

bariumnitraat


calciumchloride



calciumfluoride



calciumnitraat



kaliumbromide

kaliumchloride

kaliumfosfaat

kaliumjodide


kaliumnitraat

kaliumnitriet

kaliumsulfaat

magnesiumchloride

magnesiumnitraat

magnesiumsulfaatheptahydraat

natriumbromide

natriumchloride



natriumfluoride

natriumfosfaat

natriumnitraat



natriumnitriet

natriumsulfiet

natriumsulfaat


Dank je voor de hulp!!!!!!!!
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

perdarx schreef: zo 15 apr 2012, 12:54
Als voorbereiding moet ik een formule opstellen met de soortelijke weerstand rho van het zout die geldt voor de elektrische weerstand R.
Als voorbereiding dáárop zou je eens kunnen proberen te bedenken welke factoren van invoed zijn op de geleiding van een willekeurig potje zoutoplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 81

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

Jan van de Velde schreef: zo 15 apr 2012, 20:46
Als voorbereiding dáárop zou je eens kunnen proberen te bedenken welke factoren van invoed zijn op de geleiding van een willekeurig potje zoutoplossing.
Ja dat is waar, maar het probleem is vooral de formule want als je de factoren weet, dan weet je die niet in een verband (formule). En die heb ik nodig.

Maar volgens mij zijn dat stroomsterkte (I), de spanning (U), De concentratie van het in water opgeloste zout (c) en het contact oppervlak (A). klopt dit??
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

Volgens mij kom je al aardig in de richting.

De afstand tussen de contactvlakken zal er ook wel toe doen.

Vervolgens bedenk je wat de invloed van elke factor is in het geheel, en dan ontstaat die formule vanzelf, toch?

Nabrander: ik heb net even gegoogled op de trefwoorden zoutoplossing soortelijke weerstand.

Daarbij kwam ik al vrij snel een zeer bruikbaar verhaal tegen.

Berichten: 81

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

Oh en heb je daar toevallig een link van??

heel erg bedankt voor jullie hulp ik werk eraan. Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag.
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

Ik kan je wel een link geven, maar op het huiswerkforum is het niet de bedoeling om al te veel met de paplepel te werken.

Met de trefwoorden die ik noemde had ik het binnen 2 minuten gevonden. Moet jou ook lukken.

Berichten: 81

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

haha oke is goed. Iedereen heel erg bedankt. Ik heb hier ontzettend veel aan gehad en hoop dat ik het goed doe!
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Berichten: 81

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

1 laatste vraag. ik heb tot nu toe deze formules kloppen deze ongeveer?

R=rho x (l/A)

R=(1/C) x (l/A)

C= sigma x (A/l)

C= 1/R

C staat voor geleidbaarheid,

R voor de weerstand

A oppervlak

l voor de lengte

rho voor de soortelijke weerstand

sigma voor (A/rho x l)
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Berichten: 1

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

hoi, ik moet zelf nu ook dit onderzoek doen voor school, en volgens mij is de opdracht echt precies hetzelfde. zou je misschien kunnen zeggen wat je uiteindelijk hebt gedaan voor je verslag en welke invloedsfactoren enzo je hebt gebruikt voor je onderzoek? dat zou heeel chill zijn!! 

Berichten: 391

Re: Zouten (aq) geleidbaarheid en elektrische weerstand

Zoek eens op conductometrie, geleidbaarheid, specifieke geleidbaargheid

Reageer