Springen naar inhoud

Absorptie foton

• Log in om te kunnen reageren

forumask

forumask

• >250 berichten
  • 273 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2012 - 18:24

Beste,

Bij de complexe verbindingen/ionen staat er in mijn handboek hetvolgende. Deze complexe verbindingen hebben vaak een opvallende kleur. Dit gebeurt wanneer een elektron een foton absorbeert met een bepaalde golflengte. Het elektron geraakt zo in een geëxciteerde/aangeslagen toestand.
Hierdoor absorbeert het dus licht van een bepaalde golflengte en is deze golflengte niet meer aanwezig in het spectrum dat wij waarnemen. Het complexe ion heeft dan de complementaire kleur.

Dit vraag ik mij af: Valt dit elektron dan nooit terug naar zijn grondtoestand? Want stel nu dat het elektron van een hoger energieniveau zou terugvallen, dan zal het hierbij dat foton van die golflengte terug uitsturen en dus zal het die golflengte en licht van die golflengte uitsturen.
Dus dan geeft het complexe ion een andere kleur?

Welke kleur nemen wij waar? Een bepaalde stof heeft toch geen twee kleuren? Een naargelang absorptie spectrum en één naargelang emissie spectrum?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2012 - 01:26

Het hangt van de manier van terugvallen af. Soms produceert dat terugvallen licht, vaak tussen nivos met een kleiner energieverschil, waardoor het een lagere energie heeft - fluorescentie.

In andere gevallen produceert de terugval via diverse stappen geen licht, of alleen onzichtbaar infrarood licht.
Victory through technology

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2012 - 14:06

Vaker nog gebeurt het terugvallen naar de grondtoestand zonder uitzenden van licht, maar door warmteverlies via botsingen met solventmoleculen. Dit is de stralingsloze deactivatie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures