Maker van schilderij bepalen aan de hand van de handtekening: een mooi klusje voor de computer?

Moderator: Rhiannon

Reageer

Maker van schilderij bepalen aan de hand van de handtekening: een mooi klusje voor de computer?

Het komt geregeld voor dat we in het kringloopbedrijf waar ik vrijwilligerswerk doe proberen te achterhalen van wie een zeker schilderij is. Dat doen we dan vooral door de handtekening te ontcijferen, en vervolgens op internet te gaan zoeken. Kan dat niet eenvoudiger? Bijvoorbeeld door een programma de handtekening te laten ontcijferen en daar dan de schilder bij te laten zoeken. Dat leidt tot een aantal vragen:

- Zijn er vrij toegankelijke verzamelingen van bekende handtekeningen van kunstschilders?

- Staan die in boeken?

- Bestaan er al programma's die de makers van schilderijen kunnen achterhalen aan de hand van de handtekening?

- Is dat wellicht iets voor lezers van dit forum die een mooi afstudeerproject in de computerwetenschappen zoeken?

- Mag ik als dank voor het aanleveren van dit idee dan na afloop ook een gratis exemplaar van dat programma? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Maker van schilderij bepalen aan de hand van de handtekening: een mooi klusje voor de computer?

Als je ergens een database hebt met handtekeningen zou je technieken uit de patroonherkenning kunnen toepassen. Feature extraction+matching.

Re: Maker van schilderij bepalen aan de hand van de handtekening: een mooi klusje voor de computer?

Die moeten wel bestaan, maar ik heb nog geen vrij toegankelijke verzameling gevonden. Het is ook een interessante juridische vraag of instanties daar copyright op kunnen doen gelden.

Van de technische kant van de zaak heb ik geen kaas gegeten, maar wellicht dat ook captcha-decodeertechnieken bruikbaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Maker van schilderij bepalen aan de hand van de handtekening: een mooi klusje voor de computer?

Bartjes schreef: zo 15 apr 2012, 21:34
- Is dat wellicht iets voor lezers van dit forum die een mooi afstudeerproject in de computerwetenschappen zoeken?

- Mag ik als dank voor het aanleveren van dit idee dan na afloop ook een gratis exemplaar van dat programma? :)
:mrgreen: Grappig: Zo kan ik ook nog een paar honderd programmaatjes bedenken.

Om moderne Captcha's te herkennen sturen ze die naar het Oosten met duizenden om dit decoderen en later in software te steken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Captcha

Dus als jij iets nodig hebt vertaal je dat als een idee waar anderen dankbaar gebruik mogen van maken om het te ontwikkelen, maar liefst jou een kopie van die software overhandigen.

Terwijl in dit geval uit de pro wereld deze vraag vermoedelijk niet bestaat .... Jij wil dit omdat jij niet de achtergrond hebt om te doen wat je doet.

:mrgreen: Die inkleding heeft wel iets ....
Eric

Re: Maker van schilderij bepalen aan de hand van de handtekening: een mooi klusje voor de computer?

Als je mijn bijdrage zo uit wilt leggen ga je je gang maar.

Dat de Captcha's met vervormde cijfers en letters niet meer werken heb ik tot mijn eigen ergernis al gemerkt. Zie:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/146934-hoe-voorkom-je-ongewenste-aanmeldingen-op-een-eigen-forum/page__p__722165#entry722165

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Maker van schilderij bepalen aan de hand van de handtekening: een mooi klusje voor de computer?

Als je graag wat leest over databanken:

http://www.ivir.nl/wetten/nl/databankenwet.html

Wet van 8 juli 1999, houdende aanpassing van de Nederlandse wetgeving aan richtlijn 96/9/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 1996 betreffende de rechtsbescherming van databanken

3. Op computerprogramma's die worden gebruikt bij de productie of de werking van met elektronische middelen toegankelijke databanken zijn de desbetreffende bepalingen in de Auteurswet 1912 van toepassing.
Eric

Re: Maker van schilderij bepalen aan de hand van de handtekening: een mooi klusje voor de computer?

Dan zou het het beste zijn een eigen databank met handtekeningen van kunstschilders aan te leggen en die op het internet vrij toegankelijk te maken. Vervolgens kunnen mensen die graag open source of freeware programmeren dat dan uitbreiden met een zoekfunctie waarop je direct te determineren handtekeningen kan invoeren. Dit is natuurlijk een gigantische klus. Toch zijn er mensen die lol hebben in het aanpakken van zulke projecten en/of dat als onderzoeks- of ontwikkelingsproject willen doen. Daarom zie ik er ook geen probleem in dat idee hier te opperen zonder dat ik dat zelf verder uitwerk, of daar voor betaal. Niemand is immers verplicht dat idee op te pakken.

Reageer