Niet meegaan op schoolreis.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 329

Niet meegaan op schoolreis.

Beste wsf-leden,

Ik heb laatst een artikel geplaatst over of ik verplicht ben mee te gaan op de schoolreis.

Het antwoord was dus nee:

Ze zeiden dat het verplicht was, maar de bijdrage was ook verplicht.

Nu zegt mijn coördinator dat het niet mag omdat het zo in de schoolregels staan.

Het enige wat ik met mijn coördinator kan beginnen is een welles nietes discussie.

Wie kan ik hierbij inschakelen want ik vind het nogal belachelijk dat hij niet even open staat voor een normale discussie.

mvg,

Liam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Niet meegaan op schoolreis.

http://www.leerplich...schoolkamp.html

Moet mijn kind mee op schoolreis of schoolkamp?

Nee, dat hoeft niet. De school kan een schoolreis verplicht stellen, maar moet hierbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste moet de school duidelijk aan de ouders hebben gecommuniceerd dat leerlingen verplicht zijn om aan de schoolreis deel te nemen. De schoolreis wordt dan onderdeel van het lesprogramma. En voor het lesprogramma hoeft u niet betalen. Deelname is dan niet afhankelijk van een financiële bijdrage van de ouders. (Zie voor meer informatie ook ‘Moet ik de ouderbijdrage betalen?’) Met andere woorden: als u voor het schoolreisje moet betalen zodat uw kind mee kan, dan kan het schoolreisje niet verplicht zijn. De school moet kinderen die niet meegaan een alternatief programma aanbieden.
Ik weet niet of dit aan ouderdom gekoppeld is (nog leerplichtig of niet?).

Je vindt via Google nog meer:

http://www.google.co...=utf-8&oe=utf-8

en Wiki:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoolreis
Eric

Berichten: 289

Re: Niet meegaan op schoolreis.

Ik begrijp uit je eerdere post dat het om een driedaags kamp gaat. In de eerste link die E.Desart geeft staat ook dat de school je niet kan verplichten deel te nemen aan activiteiten 's avonds of 's nachts.

Het beste is om dit in onderling overleg met je coördinator of schoolleiding op te lossen of een compromis te vinden, maar je geeft aan dat dat wat moeilijk is. Neem eventueel contact op met de leerlingenraad of medezeggenschapsraad van je school om te zien wat zij ervan vinden.

Als volgende stap kan je een brief aan de schoolleiding sturen waarin je uitlegt dat ze voor het lesprogramma geen geld mogen vragen en dat ze je niet kunnen verplichten aan activiteiten 's avonds of 's nachts deel te nemen. Vraag in de brief om een alternatief dagprogramma.

Als hun antwoord positief is, is het probleem opgelost. Als het negatief is, dan moet je kijken hoe ver je hiermee wilt gaan. Met advocaten in de weer gaan is een optie, maar dat kost geld. Bovendien is zo'n hoog oplopend conflict niet bepaald goed voor je relatie met je coördinator en schoolleiding, terwijl je daarmee nog wel mee om zult moeten gaan de rest van de tijd dat je op school zit.

Berichten: 12.262

Re: Niet meegaan op schoolreis.

Als je echt niet wilt deelnemen dan moet je inderaad met dergelijke argumenten komen.

Ik denk niet dat het direct tot rechtsgang hoeft aan te zetten - als je komt met jurisprudentie en regelgeveing waaruit duidelijk blijkt dat jouw standpunt het uiteindelijk voor een rechter zal willen denk ik niet dat de school het per se zal willen toetsten.

Wellicht is het ook mogelijk om advies in te winnen van een rechtswinkel of iets dergelijks, waarbij men bovenstaande op op papier zet zodat degenene die er bij de school over gaat het duidelijk kan lezen, en zich wellicht realiseert dat het voor de rechter weinig kans van slagen heeft.

Zoals hierboven gezegd gaat het om mensen waar je later nog mee te maken krijgt, en dan is procederen m.i. echt een middel dat je alleen moet aangrijpen als de tegenpartij willens en wetens op een onterecht standpunt blijft staan.
Victory through technology

Reageer