[scheikunde] polariteit van stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

polariteit van stoffen

wij hebben als oefenopgaven voor de toets een aantal vragen maar hier komen wij niet uit.

vraag 1: Wanneer benzeencarbonzuur opgelost wordt in een apolair oplosmiddel lijkt het alsof de stof een molaire massa heeft van 244u. opgelost in water heeft het echter een molaire massa van 122u.

a) leg dit uit aan de hand van de structuurformule van benzeencarbonzuur en de mogelijke vorming van waterstofbruggen.

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: polariteit van stoffen

Wat denk je hier zelf over?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: polariteit van stoffen

Heb je de structuren al eens getekend?

Als je de structuren voor je ziet zie je vaak duidelijker wat er aan de hand is.

Berichten: 5

Re: polariteit van stoffen

Ik heb de structuren getekend, er kunnen inderdaad waterstofbruggen vormen! Ik begrijp alleen niet hoe dan de molaire massa kan dalen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: polariteit van stoffen

mama1 schreef: ma 16 apr 2012, 18:02
Ik begrijp alleen niet hoe dan de molaire massa kan dalen?
van 244 naar 122 u is niet alleen dalen, het is (niet toevallig) halveren.

en ook dat staat er niet, eigenlijk staat er dat het lijkt alsof de molmassa verdubbelt als de stof zich in een apolair oplosmiddel bevindt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: polariteit van stoffen

Reken de molmassa van benzoëzuur anders eens uit, het antwoord zal je al dan niet verbazen. Bedenk dan wat 2 van die moleculen onder de juiste hoek gaan doen als er geen water in de weg zit.

Berichten: 5

Re: polariteit van stoffen

bedankt voor jullie hulp, het is me gelukt

Reageer