brandstofcel
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
brandstofcel
Naar aanleiding van een werkstuk willen wij het volgende vragen:
-De eerste auto's op brandstofcellen zijn gesignaleerd, maar waar moeten deze bestuurders tanken?
-Wat dient als brandstof?
-Wat is het proncipe van een brandstofcel?
-Hoe groot is het rendement?
-Hoe groot is de milieuschade van deze brandstof?
Wij willen jullie bij voorbaat bedanken
Peter Meulendijks
Bernd Paul van Eijk
<--moderator--geen email in bericht-->
-De eerste auto's op brandstofcellen zijn gesignaleerd, maar waar moeten deze bestuurders tanken?
-Wat dient als brandstof?
-Wat is het proncipe van een brandstofcel?
-Hoe groot is het rendement?
-Hoe groot is de milieuschade van deze brandstof?
Wij willen jullie bij voorbaat bedanken
Peter Meulendijks
Bernd Paul van Eijk
<--moderator--geen email in bericht-->
- Berichten: 89
Re: brandstofcel
Goeie vraag, waarschijnlijk hebben deze mensen een contract met de leverancier van de auto om waterstof te tanken.De eerste auto's op brandstofcellen zijn gesignaleerd, maar waar moeten deze bestuurders tanken?
Zoals gezegd: waterstof. In de cel wordt waterstof electrochemisch verbrand tot water met zuurstof.-Wat dient als brandstof?
2 H2 + O2 --> 2 H2O hieruit komt energie. waarop de auto rijdt.
De hele verbrandingsreactie zijn eigenlijk twee halfreacties namelijk:-Wat is het principe van een brandstofcel?
H2 --> 2H+ + 2 electronen
O2 + 4 electronen --> 2 O2-
In de "gewone verbranding" worden de electronen rechtstreeks overgedragen van het waterstof naar het zuurstof om water te maken (bewegende electronen=stroom). In de brandstofcel worden de electronen eerst over de motor geleid voordat ze aan zuurstof hechten.
Het rendement is zeer hoog (ik weet het niet precies hoeveel). In tegenstelling tot in de verbrandingsmotor wordt het waterstof niet met vuurverschijnselen verbrandt. Er zal dus ook veel minder warmte de uitlaat uitkomen. Daarbij wordt de motor een stuk minder verwarmd dus energiewinst.-Hoe groot is het rendement?
Het rendement is nooit 100%
-
De milieuschade van de brandstof is nihil. Er komen immers geen schadelijke gassen bij de verbranding vrij. Alleen water.Hoe groot is de milieuschade van deze brandstof?
Maar daarentegen moet het waterstof wel gemaakt worden. Door water onder stroom te zetten breek je de binding open en ontstaat er weer waterstof en zuurstof. Daar heb je dus wel stroom voor nodig. En daar hebben wij nog alleen olie- en kolenentrales voor. (Kerncentrales zijn stervende helaas) Om waterstof te maken komt er dus nog steeds CO2 enzo in de lucht.
Dus nu is er nog geen grote milieuwinst te halen.
Wij willen jullie bij voorbaat bedanken
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.
- Berichten: 4.220
Re: brandstofcel
Als je met www.google.nl even zoekt op 'brandstofcel' ('fuel cell' in het engels) denk ik dat je zat sites zult vinden die alle vragen kunnen beantwoorden met grafische uitleg en al.
www.howstuffworks.com is ook een goede.
(http://science.howstuffworks.com/fuel-cell13.htm)
www.howstuffworks.com is ook een goede.
(http://science.howstuffworks.com/fuel-cell13.htm)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-
-Calvin-
Re: brandstofcel
wij willen hier eigenlijk ook onze profielwerkstuk over doen, en dan in het speciaal over het rendement in combinatie met zonnepanelen. nou willen wij weten hoe duur een brandstofcell is, of dat je zoiets (goedkoper) zelf kan maken. en als zoiets nu al te koop is, waar kan je zoiets dan kopen?
Re: brandstofcel
Zelf een brandstofcel maken gaat je waarschijnlijk niet lukken.
De cel maakt gebruik van een membraam dat je zelf niet kunt maken en daarnaast werkt een brandstofcel met waterstof en dat kan dus gevaarlijk worden.
Je zou bijv. wel zelf een zonneboiler kunnen maken
of een parabolische spiegel ofzo..
gewoon even googlen.
De cel maakt gebruik van een membraam dat je zelf niet kunt maken en daarnaast werkt een brandstofcel met waterstof en dat kan dus gevaarlijk worden.
Je zou bijv. wel zelf een zonneboiler kunnen maken
of een parabolische spiegel ofzo..
gewoon even googlen.
- Berichten: 2.116
Re: brandstofcel
Ik heb vorig jaar op IJsland een autotankstation voor waterstof gezien. Voor IJsland is het ideale techniek. IJsland heeft geen gas, olie of kolen, zelfs geen hout. Wel kunnen ze door de aardwarmte enorme hoeveelheden electriciteit opwekken. Door dit deels in waterstof om te zetten kunnen ze de olie import beperken.
Wellicht dat je in combinatie met IJsland wat kunt googelen
Wellicht dat je in combinatie met IJsland wat kunt googelen
- Berichten: 4.220
Re: brandstofcel
Probeer of je de Kijk! van augustus 2004 kan nabestellen; daarin staan 4 pagina's volledig over brandstofcellen, rendementen en ook wat over productie/opslag-mogelijkheden! (vooral over auto's)
Van een auto op waterstof gaan ze uit van een verlies van tegen 80%
Van olie rekenen ze voor dat het ongeveer 12% is omdat:
20% gaat verloren in de raffinaderij
motor etc "verspilt" 85%
Van een elektromotor rekenen ze voor dat het:
aardgas-gestookte energiecentrale: 60% nuttig te gebruiken
het stroomnet: 90% komt aan - daar plug je je auto in
accu: 75%
elektromotor: 90%
= 36% rendement (nuttig te gebruiken)
aardgas -> waterstof = 90% nuttig te gebruiken
elektrisch (elektrolyse): 30% verlies in het proces zelf
Daar zit nog niet in dat de elektriciteitscentrale een verlies heeft, het stroomnet en dan heb je pas waterstof..dan moet je het nog vervoeren terwijl het mega-veel volume per massa heeft of je moet er erg veel energie in stoppen om het te comprimeren/koelen en dus vloeibaar te maken (-253 graden C - en dan moet je de tank nog isoleren en dan nog 'kookt' hij op den duur waarschijnlijk leeg. Kijk rekent voor dat vloeibaar waterstof 70 kg/1000 liter weegt.. waar je 1 tankwagen voor vloeibare benzine gebruikt, heb je er 3 nodig voor vloeibare waterstof en 15 voor gecomprimeerd gas.
Heb je hier wat aan?
Van een auto op waterstof gaan ze uit van een verlies van tegen 80%
Van olie rekenen ze voor dat het ongeveer 12% is omdat:
20% gaat verloren in de raffinaderij
motor etc "verspilt" 85%
Van een elektromotor rekenen ze voor dat het:
aardgas-gestookte energiecentrale: 60% nuttig te gebruiken
het stroomnet: 90% komt aan - daar plug je je auto in
accu: 75%
elektromotor: 90%
= 36% rendement (nuttig te gebruiken)
aardgas -> waterstof = 90% nuttig te gebruiken
elektrisch (elektrolyse): 30% verlies in het proces zelf
Daar zit nog niet in dat de elektriciteitscentrale een verlies heeft, het stroomnet en dan heb je pas waterstof..dan moet je het nog vervoeren terwijl het mega-veel volume per massa heeft of je moet er erg veel energie in stoppen om het te comprimeren/koelen en dus vloeibaar te maken (-253 graden C - en dan moet je de tank nog isoleren en dan nog 'kookt' hij op den duur waarschijnlijk leeg. Kijk rekent voor dat vloeibaar waterstof 70 kg/1000 liter weegt.. waar je 1 tankwagen voor vloeibare benzine gebruikt, heb je er 3 nodig voor vloeibare waterstof en 15 voor gecomprimeerd gas.
Heb je hier wat aan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-
-Calvin-
Re: brandstofcel
je zou maar ene raport van 144 bladzijdes hebben over brandstofcellen misschien post ik later ff een link weet em toevllig niet uit me hoofd, maar volges mij is hij van ecn. dus kijk even op www.ecn.nl
Re: brandstofcel
heeft iemand al een werkstuk over Brandstofcellen? K doe mijn profielwerkstuk over Waterstofauto's en moet ook de werking van een brandstofcel uitgebreid behandelen.. kunnen jullie dat dan sturen (A)
greets cYn
greets cYn
- Berichten: 3.437
Re: brandstofcel
De bedoeling is dat je zelf iets doet! Niet dat je overschrijft van anderen, dat is namelijk kinderachtig...
Never underestimate the predictability of stupidity...
-
- Berichten: 283
Re: brandstofcel
Ik heb wel eens een artikel gelzen waarbij ze met een berekening lieten zien dat heet rendement van auto's op benzine slechts 1% was. Hierbij rekenden ze vanaf het delven van het aardgas door tot het energieverlies van de auto zelf.Mrtn schreef:aardgas -> waterstof = 90% nuttig te gebruiken
elektrisch (elektrolyse): 30% verlies in het proces zelf
Daar zit nog niet in dat de elektriciteitscentrale een verlies heeft, het stroomnet en dan heb je pas waterstof..dan moet je het nog vervoeren terwijl het mega-veel volume per massa heeft of je moet er erg veel energie in stoppen om het te comprimeren/koelen en dus vloeibaar te maken (-253 graden C - en dan moet je de tank nog isoleren en dan nog 'kookt' hij op den duur waarschijnlijk leeg. Kijk rekent voor dat vloeibaar waterstof 70 kg/1000 liter weegt.. waar je 1 tankwagen voor vloeibare benzine gebruikt, heb je er 3 nodig voor vloeibare waterstof en 15 voor gecomprimeerd gas.
Heb je hier wat aan?
Re: brandstofcel
Hallo,
Ik ben laatstejaarsstrudent aan de KUL en doe over dit onderwerp zelfs men thesis.
Ik zoek mensen die bereid zijn mij een intervieuw te geven. Ik hou mij vooral bezig met de promotie en marketing rond de waterstofcel.
Indien iemand nuttige info of een adres heeft, aarzel niet om me n mailtje te sturen, xxxxxxxxxx
alvast bedankt
Moderator (Bart): Gelieve geen email adressen plaatsen
Ik ben laatstejaarsstrudent aan de KUL en doe over dit onderwerp zelfs men thesis.
Ik zoek mensen die bereid zijn mij een intervieuw te geven. Ik hou mij vooral bezig met de promotie en marketing rond de waterstofcel.
Indien iemand nuttige info of een adres heeft, aarzel niet om me n mailtje te sturen, xxxxxxxxxx
alvast bedankt
Moderator (Bart): Gelieve geen email adressen plaatsen
-
- Berichten: 2
Re: brandstofcel
In amsterdam rijden in ieder geval een aantal citaro-bussen rond met brandstofcel-aandrijving. Het gvb in amsterdam heeft een eigen tankstation
Zie ook Auto & motor techniek van april 2004
Zie ook Auto & motor techniek van april 2004