DIS/MPS

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 28

DIS/MPS

wat ik me af vraag bij de Dissociatieve Identiteitsstoornis is iets met de leeftijden en achtergronden en zo.

als er een nieuwe persoonlijkheid komt, heeft die dan al gelijk een bepaalde leeftijd of begint dat bij 0? en loopt zijn/haar leeftijd ook op met dezelfde snelheid als die van de host?

en hoe zit het met de achtergronden? want ik las dat dat ook kan verschillen. kan iemand met DIS ook een persoonlijkheid krijgen met een buitenlandse afkomst zonder dat diegene daar ook werkelijk geweest is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: DIS/MPS

M'n eigen ervaring met mensen met DIS is zowat nihil, ik heb dus alleen wat boekenkennis erover. Wat googelen levert mogelijks wel een antwoord op jouw vragen:

(1)
Ningen schreef: ma 16 apr 2012, 22:10
... als er een nieuwe persoonlijkheid komt, heeft die dan al gelijk een bepaalde leeftijd of begint dat bij 0? en loopt zijn/haar leeftijd ook op met dezelfde snelheid als die van de host?
Hier kan je lezen wat mensen met DIS er zelf over schrijven. Dit mag dan wel geen wetenschappelijke info zijn, maar deze persoonlijke getuigenissen lijken me bijna even waardevol als informatie die via een interview verkregen is van mensen met DIS door onderzoekers. Al is het natuurlijk wel mogelijk dat de mensen van bovenstaande website geen DIS hebben.

Uit die getuigenissen kan je besluiten dat de leeftijd van de alters helemaal niet vast staat. Dat ze elke leeftijd kunnen hebben, als ze ontstaan. Dat ze leeftijdsprongen kunnen maken, plots jonger of ouder worden en/ of dat hun leeftijd heel lang dezelfde kan blijven.Hun leeftijd begint dus zeker niet noodzakelijk bij 0 en hun leeftijd kan sneller of trager of niet (sneller) veranderen dan de leeftijd van de host.

(2)
... en hoe zit het met de achtergronden? want ik las dat dat ook kan verschillen. kan iemand met DIS ook een persoonlijkheid krijgen met een buitenlandse afkomst zonder dat diegene daar ook werkelijk geweest is?
Ik zie geen reden om te denken dat dit niet kan. Dus, volgens mij kan een alter gerust een achtergrond hebben van iemand van een land waar de host zelf nog nooit is geweest.

Zie bv. hier:
... Dissociation reflects disruptions in the integration of memories, perception, and identity into a coherent sense of self. Disruptions in identity may assume the blurring of boundaries between a child's self and fantasy characters. Important to note, however, is that in young children, dissociation is often viewed as a normative process related to imagination and fantasy capacity....
Of deze theorie:
... The author proposes that alters evolve out of childhood imaginary companions that merge with dissociative states of consciousness before individuating into distinct personality states during adolescence. ...
Of het volgende artikel:
... In general, practitioners who accept the validity of DID as a diagnosis attribute it to the effects of exposure to situations of extreme ambivalence and abuse in early childhood that are coped with by an elaborate form of denial so that the child believes the event to be happening to someone else (perhaps starting out as an imaginary companion).23 Because of the stage of life a child is in when imaginary companions “exist,” the “solution” to severe trauma at that stage may be a dissociated identity.
Het gaat er dus steeds om, volgens mij, welke ingebeeld 'vriendje/ persoon/...' het kind bedenkt in z'n fantasie. Dit kan dan een alter vormen. Als het kind in z'n fantasie bv. een Chinees bedenkt, bij wijze van spreken (bv. hij kent Chinezen omdat hij in een verhaal of op TV als eens een Chinees zag), dan kan één van z'n alters evengoed een Chinese persoon zijn. Al zal het dan, denk ik, heel goed mogelijk zijn dat de achtergrond van die Chinees niet echt overeenkomt met die van een echte Chinees. De achtergrond is immers evengoed datgene dat het kind erbij gefantaseerd heeft.

Met het bovenstaande bedoel ik zeker niet te stellen dat ingebeelde vriendjes van kinderen automatisch aan DIS moet doen denken, integendeel. Ingebeelde vriendjes van kinderen zijn een differentieel diagnose bij DIS en bij DIS zijn er veel meer signalen aanwezig dan enkel ingebeelde vriendjes.

Tenslotte wil ik ook nog even aangeven dat het bestaan van DIS in de wetenschappelijke wereld nog steeds controversieel is.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer