Wat als er meer regen valt in de woestijn?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Wat als er meer regen valt in de woestijn?

Er is een machine en die machine kan, als het goed is, water uit de zee sneller/ beter doen verdampen en er zo voor zorgen dat er wolken ontstaan. Nou gaat mijn vraag niet over wat jullie van die machine vinden, maar over wat er zou gebeuren als het echt werkte. Stel de machine werkt, er worden wolken gevormd en het begint te regenen in de woestijn. En dan niet een beetje, maar ongeveer net zoals het hier in Nederland regent. Wat denken jullie dat er dan zou gebeuren? Zouden er veel planten gaan groeien, zodat er eigenlijk geen sprake meer is van een woestijn? En wat zou er met de woestijndieren gebeuren? Zij zijn immers aan het droge klimaat gewend.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

Zouden er veel planten gaan groeien, zodat er eigenlijk geen sprake meer is van een woestijn?


Een woestijn is in de geografie een plek waar minder neerslag valt dan weet ik veel hoeveel liter per vierkante meter per jaar. Dit heeft niks te maken met de hoeveelheid begroeiing. Volgens de definite is zelfs Antarctica een woestijn, terwijl deze voor het grootste deel uit water (ijs) bestaat. De neerslag is alleen vrijwel nihil. Als je dus zorgt voor meer neerslag, is jouw woestijn volgens de definitie geen woestijn meer.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 71

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

Volgens mij is het niet zo relevant of het een woestijn genoemd mag worden of niet...

Berichten: 2

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

Sorry, ik had het niet goed gezegd. Ik bedoel een woestijn als de Sahara. En zoals je net zei is het dus bij meer neerslag geen woestijn meer, maar wat gebeurd er met het stuk land zelf? Zou het helemaal vol kunnen groeien met allerlei verschillende planten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

Ja hoor,dat groeit na verloop van tijd helemaal dicht.

Watt nu sahara is. is nog niet zo heel lang geleden (geologisch gezien dan) ook al veel natter geweest. Zoutvlaktes en onderaardse grondwaterbellen zijn daar nog de overblijfselen van. Ook kun je hier en daar nog oude rivierbeddingen terugvinden, en zelfs voormalige watervallen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

mijn broer heeft mij eens gezegd dat de sahara vroeger een enorm vruchtbare plaats was en volledig dichtbegroeid, dus als je daar water op giet zal dat wss weer gebeuren.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

Er zijn gevallen bekend van woestijnen die tot bloei komen wanneer er (een beetje) regen is gevallen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

nu nog zien ofdat die machine ook echt werkt
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

nu nog zien ofdat die machine ook echt werkt
Wolken beschieten met ziversulfide of wat was dat ook weer? meer wolken maken zouden we kunnen. Zie:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...=17183&start=20
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

waar wachten ze dan eigenlijk nog op om dat te maken? als de volledige sahara een soort oerwoud word zou dat toch een enorme verbetering zijn voor verschillende factoren.

de mensen in de streek hebben al minder problemen, het is beter voor het milieu...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

Elke verandering is nog geen verbetering. We zouden die wijziging waarschijnlijk niet kunnen beperken tot de Sahara. En wie weet wat er dan op andere plaatsen juist faliekant misgaat? Met misschien veel grotere scahde dan de winst in de Sahara? En zijn bossen in de Sahara eigenlijk wel winst voor ons klimaat??

Lastige vragen..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

zo had ik het nog niet echt bekeken. ik ben dus duidelijk het voorbeeld van een onvoorzichtige mens. ik ging eerst die machine bouwen en pas dan kijken wat de gevolgen zijn. mijn excuses.

maar langs de andere kant vermoed ik niet dat het zo faliekant kan mislopen op andere plaatsen. ik zie niet in waarom. en ik zie ook niet in waarom meer bossen geen winst zouden zijn voor ons klimaat.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wat als er meer regen valt in de woestijn?

maar langs de andere kant vermoed ik niet dat het zo faliekant kan mislopen op andere plaatsen.
Aan de westkust van de Sahara worden al die orkanen geboren die het Caribisch gebied intrekken....... Een beetje meer vocht in de lucht daar, je weet maar nooit (ik ook niet, het zou zelfs een orkaanverminderend effect kunenn opleveren, maar om nou het risico te gaan nemen???)
en ik zie ook niet in waarom meer bossen geen winst zouden zijn voor ons klimaat.
. Niet noodzakelijk. Beboste gebieden stralen 's nachts veel minder warmte uit dan open land. Het zou voor de aarde wel eens lastiger kunnen worden warmte kwijt te raken. En we denken dat we momenteel toch een beetje teveel warmte hebben...

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...=17183&start=20

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer