druk van kokend water

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

druk van kokend water

Wellicht een zeer simpele vraag, maar totaal buiten mijn vakgebied. Wat voor druk ontstaat er wanneer 0,2L water in een afgesloten ruimte opgewarmd wordt tot 100 graden Celsius?

Alvast veel dank!

Berichten: 5

Re: druk van kokend water

Het water wordt vanaf kamertemperatuur, dus 20 graden Celsius verwarmd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: druk van kokend water

Daarvoor maak je gebruik van de algemene gaswet:
\(pV=nRT\)
Je moet dus nog weten hoeveel water water je opwarmt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: druk van kokend water

en heb je ook niet het volume van het gesloten vat nodig?

Want is het niet zo dat indien het volume zodanig klein dat niet al het water verdampt (kooktemperatuur stijgt bij stijgende druk) dat we met een dynamische evenwicht (punt op de dampspanningslijn) tussen de vloeibare en de gasfase komen te zitten? Geld de algemene gaswet in dat geval nog in het geval van verzadigde damp?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Berichten: 5

Re: druk van kokend water

oké, het water wordt 80 graden opgewarmd. Moet dit voor T ingevuld worden?

Berichten: 5

Re: druk van kokend water

Oke dus PV = nRT



P is pressure

> - (bar?)

V is volume

> 0.2L



n is the number of moles

> 1000/18,016*0,2= 11.1mol

R is the universal gas constant

> 461,5 (J/kg K) (dit las ik in ieder geval ergens)



T is temperature (K)

> 373K of wordt hier dT bedoeld en is dit 353K?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: druk van kokend water

ja Joren zijn punt is terecht in die zin dat het gesloten volume niet te groot moet zijn als het niet volledig gevuld is met water (anders zit je met dezelfde situatie als onder open atmosfeer maar met een opgelegde druk).

Je kan gebruik maken van fasediagrammen als er evenwichten ontstaan tussen de verschillende fasen, maar ik ging ervanuit dat het volledige volume was gevuld met water?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 5

Re: druk van kokend water

ja de volledige ruimte is gevuld met water.

Zoals de vergelijking nu staat komt er 1*10^6 bar uit. Wellicht wat veel niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: druk van kokend water

Logisch, want je gebruikt de verkeerde waarde voor R. (Kijk je dimensies na!) Je hebt de waarde voor R genomen per massa, maar je n staat in mol. Dus ofwel gebruik je de universele gasconstante (8.31 J/mol K) ofwel vervang je n door de massa m.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: druk van kokend water

De ideale gaswet is absoluut niet toepasbaar. Je moet gebruik maken van stoomtabellen, ihb deze tabel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: druk van kokend water

Je hebt volledig gelijk. Mijn excuses.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: druk van kokend water

Water zet (een weinig) uit wanneer de temperatuur vergroot. Echter, water is ook zeer resistent tegen samendrukken. Dat betekent dat een zeer steile drukverhoging nodig is om te compenseren voor de relatief marginale expansie. De stoomtabellen op de website naarwaar ik verwees gaan niet tot dergelijke hoge waarden. Maar op 46°C zit je al aan een goede 200 bar. Om je een idee te geven: je zit al aan 15bar om de temperatuur 3°C op te drijven.

In de praktijk zal er altijd wat lucht in de container zitten. Zelfs een heel klein beetje lucht zal de berekening serieus veranderen. Ik kijk naar de experten om daarover een kwantitatief verhaal te brengen.

Reageer