Springen naar inhoud

Beweging deeltje schetsen

• Log in om te kunnen reageren

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2012 - 12:09

Een deeltje beweegt volgens de volgende parametervergelijking:

LaTeX

Dit moet ik schetsen voor LaTeX tot LaTeX . Hoe pak ik zoiets aan?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2012 - 12:14

Je weet hoe de gewone sinusfunctie eruit ziet? Wat is dan het effect van een A (reëel, en zeg positief) in Asin(x)? Is dat een verschuiving, verticale/horizontale uitrekking/inkrimping, ...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2012 - 12:17

Voor LaTeX is LaTeX de amplitude ("maximale uitwijking") en LaTeX de frequentie.

Ik weet hoe dit eruit ziet, ik ben alleen in de war doordat ik iets in het XY-vlak moet schetsen waarbij ook nog een variabele t komt kijken.

Ik denk dus allereerst dat de x-coordinaat varieert tussen LaTeX .

Veranderd door Puntje, 17 april 2012 - 12:18

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2012 - 13:52

Wat is precies de bedoeling, dat je de hele kromme 'met de hand' schetst...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2012 - 14:21

Ik moet hem met de hand in het xy-vlak schetsen inderdaad op het gegeven interval van t. Minima, maxima en nulpunten moet ik ook aangeven op de assen.

Wat voor mij verwarrend is. is dat ik niet gewoon coordinaten van de vorm (x, y(x)) moet tekenen, maar nu van de vorm (x(t), y(t)). Ik kan me niet echt voorstellen hoe dat eruit ziet.

Ik denk nu dus dat de x-coordinaat varieert tussen LaTeX . Maar hoe ik deze informatie moet combineren met y is me niet duidelijk.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2012 - 14:24

Om je er iets bij te kunnen voorstellen: voor elke waarde van t levert de parametervoorstelling een punt van de kromme met cartesische coördinaten (x(t),y(t)). Vul dus bv. eens een aantal waarden van t in om een paar punten van de grafiek te bepalen, i.h.b. begin- en eindpunt bijvoorbeeld.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2012 - 14:36

Beginpunt is duidelijk (0,0). Ook merk ik op dat LaTeX als LaTeX met LaTeX . Ook zie ik dat y verder nooit meer 0 wordt.

Dus op het eindpunt hebben we ook weer x=0. In het interval verder ook bij LaTeX en LaTeX . Op het eindpunt hebben we LaTeX . Hoe ik dit moet interpreteren is me niet helemaal duidelijk. Op de andere nulpunten hebben we LaTeX en LaTeX .

Veranderd door Puntje, 17 april 2012 - 14:39

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2012 - 14:58

Ik doe een poging. We hebben dus beginpunt (0,0). De volgende punten bij x=0 zijn (0, LaTeX ) en (0, LaTeX ) en (0, LaTeX ). Ik noem al deze punten even voor het gemak de 4 nulpunten.

Nu probeer ik voorzichtig te concluderen dat de y-afstand tussen de eerste 2 nulpunten 4x zo klein is als de afstand tussen het tweede en het derde nulpunt. En 9x zo klein als de afstand tussen het derde en het vierde punt. Verder kan ik niks bedenken omdat de constanten niet bekend zijn.

Ik denk dus dat er een soort van verticale periodieke grafiek onstaat in het xy-vlak, met de y-as als symmetrie-as. Als dit allemaal klopt, moet ik alleen de 'toppen' nog bepalen, maar hoe dit moet weet ik niet.

Veranderd door Puntje, 17 april 2012 - 15:00

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures