[scheikunde] Reactiesnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Reactiesnelheid



Gegeven volgende reactievergelijking:


2a + 2b -> 2c + 2d


Wat geeft er correct de snelheid van deze reactie weer?


A. v = -1/2 . d[a]/dt


B. v = d[a]/dt


C. v = -1/2 . d/dt[/size][/color][color=#535353][size=85]

D. v = d[c]/dt[/size][/color][color=#535353][size=85]

Ok. Ik heb hier helemaal géén gedacht van hoe ik hier ook maar aan moet beginnen?[/size][/color][color=#535353][size=85]

De formule voor reactiesnelheid is (in dit geval) toch v = k.[a]².[b]² ? Waar ze dan die 4 mogelijkheden vandaan halen is mij een raadsel.[/size][/color]
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reactiesnelheid

De formule voor reactiesnelheid is (in dit geval) toch v = k.[a]².² ?
Afgezien van het feit dat dat niet juist is, gaat het hier om iets anders.

Het gaat hier om de definitie van de reactiesnelheid: de concentratieverandering van A of B of C of D met de tijd.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Reactiesnelheid

Fred F. schreef: di 17 apr 2012, 19:57
[/size][/font][/color]Afgezien van het feit dat dat niet juist is, gaat het hier om iets anders.

Het gaat hier om de definitie van de reactiesnelheid: de concentratieverandering van A of B of C of D met de tijd.
Inderdaad.

Het juiste antwoord is dus A.

Maar zeg eens, waarom beschouwt u k.[a]².² als een foute formule?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reactiesnelheid

Kijk nog eens heel goed naar de reactievergelijking, dan zie je dat het een strikvraag is.

Antwoord A is fout.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Reactiesnelheid

Fred F. schreef: di 17 apr 2012, 23:14
Antwoord A is fout.
Bent u dat zeker? Ik heb het ondertussen aan iemand anders voorgelegd en die zegt ook dat het A moet zijn...

:-k

En wiki lijkt dit ook te bevestigen ( > http://nl.wikipedia.org/wiki/Reactiesnelheid_(scheikunde) )

Of is er iets dat ik hier helemaal over het hoofd zie dan?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Reactiesnelheid

Zou de reactiesnelheid gelijk worden aan -1/100 d[A]/dt indien de reactievergelijking geschreven zou zijn als 100A + 100B -> 100C + 100D ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Reactiesnelheid

Jan van de Velde schreef: di 17 apr 2012, 23:43
Zou de reactiesnelheid gelijk worden aan -1/100 d[A]/dt indien de reactievergelijking geschreven zou zijn als 100A + 100B -> 100C + 100D ??
Dat zou ik in eerste instantie gedacht hebben, ja. Maar dat je het vraagt stemt me tot verder nadenken...

Ah, moet je rekening houden met de coefficienten van de volledige reactie dan? En niet per stof. In dat geval zou het antwoord D moeten zijn.

Hmm, ik had beter het wiki artikel wat beter gelezen...

"Deze wordt gedefinieerd als het aantal mol gevormd product in elk stadium van de reactie ten opzichte van de stoichiometrische coëfficiënt in de reactievergelijking:"
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Reactiesnelheid

In dit geval geldt dat reactiesnelheid v = -d[a]/dt = -d/dt = d/dt = d[d]/dt

Alleen de derde meogelijkheid staat bij de mogelijke antwoorden, dus het juiste antwoord is inderdaad D.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Reactiesnelheid

[quote='Fred F.' time='1334744348' post_id='900810']

In dit geval geldt dat reactiesnelheid v = -d[a]/dt = -d/dt = d/dt = d[d]/dt

Alleen de derde meogelijkheid staat bij de mogelijke antwoorden, dus het juiste antwoord is inderdaad D.

[/quote]

Bedankt. 't Was inderdaad een beetje een strikvraag...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Berichten: 56

Re: Reactiesnelheid

Toevallig ook bezig met deze vraag uit het toelatingsexamen
 
Normaal gezien zou ik aan A denken omdat -Δ A/ 2*Δ t de snelheid voor a geeft dat wegreageert. Ze vragen om de volledige reactie dus zie ik niet in waarom het dan -Δ A/ Δ t is.

Berichten: 56

Re: Reactiesnelheid

Ik zie het al, gemene vraag

Berichten: 97

Re: Reactiesnelheid

D is toch correct omdat je de coëfficiënten hebt vereenvoudigd? Of is er iets meer achter?
 
Alvast bedankt 

Berichten: 772

Re: Reactiesnelheid

Klopt, een reactie geschreven als:
 
2 A + 2 B => 2 C + 2 D
 
is identiek aan de reactie
 
A + B => C + D
 
Reacties schrijven in de eerste vorm doet er nota bene trouwens niemand.

Reageer