[scheikunde] verbranding koolstof redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

verbranding koolstof redoxreactie

Hoi,

De verbranding van koolstof wordt een redoxreactie genoemd. Er ontstaat een polaire binding tussen C en O; hierdoor worden de C-atomen partieel positief en de O-atomen partieel negatief geladen. De zuurstofatomen worden geen oxide-ionen. Oftewel: er vindt geen elektronenoverdracht plaats.

Mijn vraag is nu: waarom is dit dan een redoxreactie?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: verbranding koolstof redoxreactie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: verbranding koolstof redoxreactie

Het oxidatiegetal verandert toch links (0) en rechts (-2 en 4) van je reactiepijl?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: verbranding koolstof redoxreactie

En dat is inderdaad waarom het een redoxreactie is, of toch de gemakkelijkste manier om het te zien. En er worden wel degelijk elektronen overgedragen, namelijk van koolstof naar zuurstof, wat je terugziet als je koolstofdioxide opschrijft alsof het ionen zouden zijn, dus O=C=O wordt dan O2-C4+O2- (ik zeg hier helemaal niet dat koolstofdioxide ionisch is, laat daar geen vergissing over ontstaan).
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: verbranding koolstof redoxreactie

@Aertsvijand, gebruik je dan meestal niet Romeinse cijfers, of is dat maar een conventie die ik heb geleerd (en die niet algemeen is)?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: verbranding koolstof redoxreactie

Ik dacht dat geladen deeltjes altijd ionen waren? Koolstof vormt een uitzondering (of zo)??

Zit het dan zo?: De vier elektronen zitten in zoverre bij de zuurstofmoleculen dat die een negatieve lading krijgen, maar ze horen officieel nog wel bij het koolstofatoom.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: verbranding koolstof redoxreactie

Er ontstaat een polaire binding, en bij die binding worden de elektronen gebruikt.
Ik dacht dat geladen deeltjes altijd ionen waren? Koolstof vormt een uitzondering (of zo)??
Nee, er is hier geen sprake van een uitzondering. Bindingen kunnen variëren van zuiver covalent (vb. F2) tot zuiver ionbinding (vb. NaCl). Bij covalente bindingen worden de elektronen gemeenschappelijk aangewend, bij ionbindingen worden ze volledig overgedragen. Vele bindingen zijn van een type ergens daartussen (polair covalent). Het is dus moeilijk spreken van 'ze horen bij', maar wat je wel moet inzien is dat ze 'verschuiven' en worden 'aangewend' om de binding te realiseren.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: verbranding koolstof redoxreactie

Er worden inderdaad Romeinse cijfers gebruikt die bovendien niet in superscript staan, maar die worden dan weer niet gebruikt in een structuurformule. Dus in "redoxnotatie" zou je gewoon schrijven
C(0) --> C(+IV)
O(0) --> O(-II)
En inderdaad. 100% ionische of covalente bindingen zijn eerder uitzondering dan regel, wat alles te maken heeft met elektronegativiteit van elementen, hybridisatietoestanden, vormen van en aantal orbitalen,...

Geladen deeltjes zijn inderdaad altijd ionen en neen, koolstofdioxide is niet ionair, maar ik had het even zo opgeschreven om aan te geven waar de lading eigenlijk het merendeel van de tijd zit.

Zie ook onderstaande afbeelding, die de elektronenverdeling in CO2 weergeeft, waarbij blauw staat voor elektronenarme gebieden en rood voor elektronenrijke:

Afbeelding
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer