Vraag roesten van ijzer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Vraag roesten van ijzer

Hallo,

Ik moet een onderzoek doen en onderzoeken hoe ik het best roest kan verwijderen.

Ik zit nu met een probleem, want ik kom nu niet snel genoeg aan roest.

Ik heb 9 ijzeren staven in water gelegd en na 1 week is er niks gebeurt, alleen is het water een beetje oranje gekleurd.

De 9 andere ijzeren staven die ik uit het water heb laten staan zijn wel geroest en de ijzeren staven in het water niet.

Mijn vraag is dus hoe kom ik snel aan roest (aan de staafjes, dus geen poeder) en hoe voorkom ik dat de staafjes die droog staan niet gaan roesten?

Bij voorbaat dank,

Hossie

Berichten: 32

Re: Vraag roesten van ijzer

door elektrolyse

http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=502

staafjes die droog staan kun je beschermen/afsluiten met een niet drogende olie die je achteraf met oplosmiddel weer kunt verwijderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vraag roesten van ijzer

Ik begrijp je probleem niet: je hebt blijkbaar wel roest gekregen buiten het water? Waarom kun je dat niet gebruiken?

Een wilde gok om je eventueel verder te helpen: Als je een kleine elektrische spanning (een paar volt met twee draadjes en een batterijtje) aanbrengt tussen twee ijzeren staven die je in water legt zul je zien dat er 1 vrij snel zal roesten.

Berichten: 2

Re: Vraag roesten van ijzer

dankjewel voor de reacties, maar het probleem is nu dat er van beide groepen geroest is. Maar ik probeer nu wel met elektrolyse de staafjes te roesten.

Berichten: 27

Re: Vraag roesten van ijzer

Ik heb ervaren dat als je metaal warm stookt met een hobbybrander en je laat het dan afkoelen in water, dat het dan zeer snel roest. Probeer dat eens?

groetjes nielsone

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Vraag roesten van ijzer

Vooral NIET onder water houden maar droog houden en iedere dag besproeien met beetje ammonia.

Het zal gaan roesten als nooit tevoren.

Reageer