Springen naar inhoud

[Scheikunde] Evenwicht berekenen

• Log in om te kunnen reageren

minke

minke

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2005 - 17:01

OPGAVE I.
In een oplossing van waterstoffluoride heeft zich het volgende evenwicht ingesteld:
HF + H2O ->H3O+ + F- (evenwicht 1.)
In deze oplossing is [H3O+] niet gelijk aan de [F--]. Dit komt omdat een deel van de F-- ionen in de oplossing is gebonden aan HF moleculen:
HF + F- -> HF2- (evenwicht 2)
In een waterstoffluoride-oplossing is de pH=1,52 en is [HF]=1,0 mol/l. In deze oplossing is [F-] veel kleiner dan 1,0 mol/l.

1 Bereken voor deze oplossing [F-] in mol/l

2 Bereken de waarde van de evenwichtsconstante K van evenwicht 2 .

In 100 ml van een waterstoffluoride-oplossing met pH=1,52 lost men enkele grammen van het zout KHF2 op. Dit zout splitst zich in K+ ionen en HF2-ionen.

3 Leg aan de hand van de evenwichten 1 en 2 uit of de pH van de dan verkregen oplossing lager dan 1,52, gelijk aan 1,52 of hoger dan 1,52 zal zijn.

Kan iemand me helpen met dit vraagstuk, met name vraag een weet ik niet meer te berekenen, ik heb het allemaal wel eens gehad maar ik kan het niet meer terug halen en uitrekenen, bedankt! Vraag twee kan ik nog wel opstellen maar zonder het antwoord van vraag 1 kan ik die ook niet berekenen. Vraag drie kan ik niet beargumenteren, als iemand daar iets vanaf weet, graag..

Groetjes Minke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2005 - 21:24

verplaatst naar huiswerk. Ik snap niet wat er nou zo moeilijk is aan het indelen in het juiste forum. 'huiswerk en practicum forum' lijkt me een inkoppertje.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures