Explosielassen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Explosielassen

Hallo,

Voor mijn opleiding industriëël ingenieur maak ik een klein werkje rond explosielassen.

http://www.metallerie.be/DossierDetail.aspx?id=EMT0176N01



In dit dossier wordt gezegd dat de 2 metalen zich met elkaar gaan verbinden omdat ze "hydrodynamisch reageren". Weet iemand wat dit precies is?

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Explosielassen

ik denk dat hier de term hydrodynamica verkeerd gebruikt wordt aangezien hydrodynamica de dynamica van water bestudeerd. Ik denk dat hier de term vloeistofdynamica beter past en dit is de studie van de dynamica van vloeistof.

Ik veronderstel dat door de hoge druk de metalen plaatselijk vloeibaar worden door de zeer hoge druk die heerst.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Berichten: 2

Re: Explosielassen

Hallo,

Een beetje een late reactie, je zult er wel al uit zijn (:

Explosief lassen geschiedt door de hoge snelheid (adiabatisch) door de hoge impact snelheid gaat metaal

zich idd als een vloeistof gedragen. Het metaal wordt plastisch en de golvingen ontstaat door drag.

De binding lijkt enigszins vergelijkbaar met moleculaire fusie / atomaire binding (?)

Het dit proces kun je verschillende materialen met totaal verschillende smelttemperaturen binden.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Explosielassen

Nog een te late reactie. bij mijn vorige werkgever werd explosie cladden gebruikt. Doel was een goedkoop materiaal te voorzien van een chemisch resistent materiaal. Het is een proefondervindelijk proces en garanties eigenlijk niet gegeven. Dus twee platen werden op elkaar 'geploft' maar geen vormverandering was gewenst.

Er waren twee bedrijven die het werk voor ons uitvoerde, de uitvoering van het werk was wel verschillend.

1. in een zwembad met betonnen bodem. De platen lagen op elkaar op de bodem van het zwembad. De explosief hing boven het water.

2. in een zandlaag werden de platen op elkaar gelegd. Toegedekt met zand en het explosief hing erboven.

De afmetingen van de producten waren tussen 1 en 2 meter. Daar zag je als resultaat vaak een plek waar de cladding niet optimaal had gehecht. Het is ook wel eens voorgekomen dat, bij nabewerking de cladding gedeeltelijk afbrak doordat geen hechting plaatselijk had plaats gevonden.

Het bedrijf dat explosielast heeft specifieke ervaring. Alle ervaring is in de praktijk opgedaan. Het resultaat is moeilijk te voorspellen. Als de cladding goed is uitgevoerd, worden geen haarscheurtjes gevonden.

Voordeel ten opzichte van oplassen van cladding is de hoeveelheid warmte die ingebracht wordt veel minder is. Kromtrekken is dus goed voorkomen. Maar het resultaat dient goed gecontroleerd te worden.

Reageer