[scheikunde] elektrolyse kaliumchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

elektrolyse kaliumchloride

Hoi,

SK-opdracht over elektrolyse:

Als de elektrolyse van een kaliumchloride zonder membaarn bij 100oC wordt uitgevoerd, kan bij roeren de volgende reactie optreden:

3Cl2 + 6OH- -> ClO3- + 5Cl- + 3H2O

Als je na afloop indampt, houd je onder andere kaliumchloraat over. Deze stof wordt in vuurwerk en explosieven gebruikt.

Bereken hoeveel gram kaliumchloraat je uit 250 g kaliumchloride kunt maken, als het rendement van deze omzetting 70% is.

Ik deed het volgende:

250 g KCl = 250/74,55 = 3,35 mol KCl

3,35 mol KCl = 0,5*3,35 = 1,68 mol Cl2

1,68 mol Cl2 = 1,68/3 = 0,559 mol ClO3-

0,559 mol ClO3-= 0,559 mol KClO3

0,559 mol KClO3 = 0,559*122,55 = 68,49 g KClO3

Bij een rendement van 70% krijg je 0,7*68,49 = 47,9 g KClO3

Het antw. boekje zegt dat 1 mol KCl 1 mol KClO3oplevert, terwijl ik de reacties in stapjes deel, namelijk:

KCl -> K+ + Cl-

2Cl- -> Cl2 + 2e-

3Cl2 + 6OH- -> ClO3- + 5Cl- + 3H2O

Ik weet dus wel wat ik fout doe, namelijk die molverhoudingen, maar ik snap niet waarom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: elektrolyse kaliumchloride

Je vergeet wat er met de opnieuw gevormde Cl- gebeurt bij de elektrolyse.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: elektrolyse kaliumchloride

Ik heb nog nooit gezien dat een gevormde stof dezelfde reactie weer op gang zet, ik loop nu vast...? :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: elektrolyse kaliumchloride

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: elektrolyse kaliumchloride

aminasisic schreef: vr 20 apr 2012, 23:57
Ik heb nog nooit gezien dat een gevormde stof dezelfde reactie weer op gang zet, ik loop nu vast...? :P
alles wat daar gebeurt gebeurt allemaal in hetzelfde potje. En in dat potje staat geen scheidsrechter die de in de laatste stap gevormde Cl- ionen verbiedt om weer Cl2 te vormen, toch?


zchloraat.png
zchloraat.png (4.44 KiB) 488 keer bekeken
Niets wat ze onderscheidt van de Cl- ionen gevormd in de eerst genoemde stap, toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: elektrolyse kaliumchloride

Fred F. schreef: za 21 apr 2012, 12:23
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Ehh... geen of fout antwoord???

De opnieuw gevormde chloride-ionen gaat dezelfde reactie aan als de chloride-ionen die afkomstig zijn van het zout KCl.
Jan van de Velde schreef: za 21 apr 2012, 14:35
alles wat daar gebeurt gebeurt allemaal in hetzelfde potje. En in dat potje staat geen scheidsrechter die de in de laatste stap gevormde Cl- ionen verbiedt om weer Cl2 te vormen, toch?

[attachment=10202:zchloraat.png]

Niets wat ze onderscheidt van de Cl- ionen gevormd in de eerst genoemde stap, toch?
Ik weet niet hoe ik dat in een reactievergelijking zet...? Het enige wat ik kan bedenken is die reacties onder elkaar plaatsen en dan gewoon maar wegstrepen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: elektrolyse kaliumchloride

Het enige wat ik kan bedenken is die reacties onder elkaar plaatsen en dan gewoon maar wegstrepen?
Inderdaad.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer