Constructie met HE-A balk en vierkante profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Constructie met HE-A balk en vierkante profiel

Hallo,

voor een opdracht moet ik volgende constructie berekenen. Doorbuiging, spanningen, etc...

De bedoeling is dat er via een loopkat een last van 550kg wordt verplaatst naar voor toe. Uiteraard zal er doorbuiging optreden. Mijn vraag is nu hoe ik er moet aan beginnen. Ik moet dus de grootte van mijn vierkant profiel bepalen en de grootte van de balk. Mijn probleem zit hem in het feit hoe ik het moet voorstellen. Mag ik deze constructie opbreken, bv. eerst de HE-A balk bereken met een last van 550kg eraan of moet ik dit in zijn geheel doen en de gehele constructie in rekening brengen? Probleem is dan dat ik niet weet hoe ik het moet voorstellen aangezien ik met die balken zit waar de loopkat over verschuift en mijn last dus niet altijd op dezelfde plaats blijft, ik zou dit dan in 3D moeten voorstellen.

Alvast bedankt
Bijlagen
1.JPG
1.JPG (21.82 KiB) 486 keer bekeken
3d.JPG
3d.JPG (26.28 KiB) 487 keer bekeken
constructie 550.JPG
constructie 550.JPG (45.62 KiB) 489 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Constructie met HE-A balk en vierkante profiel

Zie ik dit fout?

Hier komt nogal een torsiekracht op die vierkante buis?
Eric

Berichten: 20

Re: Constructie met HE-A balk en vierkante profiel

Ja als de last op het uiteinde van de HE balk is zal er torsie optreden op de vierkante buis, dat lijkt me ook logisch. Maar dit moet toch mogelijk zijn als de profielen zelf te kiezen zijn? Het is uiteraard wel maar voor 1 last tegelijk en niet voor beide die getild wordt. De afstand van het uiteinde van de HE-A balk tot de vierkante buis bedraagt 920mm.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Constructie met HE-A balk en vierkante profiel

Een interessant boek inzake torsie van een Univ. en Nat. Amerikaans instituut.

https://engineering....rsion_Guide.pdf

komt via deze pagina:

https://engineering....%20579/579.html

Dat juiste rekenwerk zou ik ook moeten achter zoeken. Gevoelsmatig lijkt mij dit een behoorlijk inefficiënt ontwerp.

Dat is een enorme hefboom daar. Dat wordt snel een elastiek of je moet dat zéér zwaar uitvoeren.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Constructie met HE-A balk en vierkante profiel

Opbreken in kleinere stukken.

Torsie op de balk bovenaan bepalen (worst case scenario, dus maximale last heel op het buitenste punt en dwarsbalk in het midden).

Beschouw beide eindpunten als ingeklemd, en bepaal de krachten/momenten op die punten.

Werk met die gegevens één van de verticale balken uit.

Dan heb je je eerste verplaatsingen. gecombineerd met de torsie op de bovenste horizontale balk en de zakking op de dwarsbalk kun je de verplaatsing van de last bepalen.

Spanningen zat je uit op de gebruikelijke dwarskrachtendiagramma's...

Berichten: 20

Re: Constructie met HE-A balk en vierkante profiel

Bedankt King Nero, hier kan ik wat mee.

Ik ga eens kijken hoe ik het kan berekenen.

Door de reactie van Desart had ik er al aan gedacht voor men constructie te veranderen naar onderstaand ontwerp maar dit zou men berekeningen alleen maar moeilijker maken vrees ik.

Dus ga ik eerst even het begin ontwerp proberen.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (52.54 KiB) 486 keer bekeken

Berichten: 20

Re: Constructie met HE-A balk en vierkante profiel

Het eerste ontwerp is inderdaad niet goed.

De H-balk is bevestigd met 8 bouten aan de 2 liggers (4 aan elk). Als ik men buiging dan wil berekenen van men H-balk moet ik die boutverbindingen dan als een inklemming bekijken of mag ik dit gewoon weglaten ?

Of moet ik men 6kN in evenwicht houden en aan elke "boutverbinding" 3kN toekennen ? Zodanig dat ik met geen onbekenden zit.
Bijlagen
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (11.8 KiB) 488 keer bekeken

Reageer