Tijd berekenen op druk brengen systeem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Tijd berekenen op druk brengen systeem

Voor een systeem wil ik de tijd berekenen wanneer deze met druk wordt verhoogt. Het volume van het systeem is 2217 l. Dit is gevult met lucht en staat op een druk van 1 bar. De tempratuur is 20 graden. Nu wil ik de druk verhogen naar 2 bar.

De lucht wordt toegevoerd door een compressor door een leiding met een diameter van 5 mm. De druk van de compressor is 8 bar. het debeit van de compressor is 100 l/min. Hoe lang duurt het voordat de druk van 1 naar 2 bar is gestegen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

Waarom wil je de moeite doen om iets te berekenen wat je in de praktijk eenvoudig kunt meten?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

Om zo een programma te maken voor het berekenen van de co2 uitstoot van het systeem. Wanneer er voor een andere druk wordt gekozen, zou dit eenvoudig kunnen worden bepaald aan de hand van de tijd. Wanneer dit steeds moet worden gemeten is er relatief veel tijd voor nodig. Met het berekenen kan dit theoretisch snel worden bepaald.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

het debeit van de compressor is 100 l/min
Waar geldt dit debiet? Aan de zuigzijde, dus bij atmosferische druk en temperatuur?

Wat voor type compressor is dit?

Wat is de temperatuur van de gecomprimeerde lucht welke via dat 5 mm leidinkje het systeem instroomt?

Het probleem bij dit systeem is om te berekenen wat de temperatuur van de lucht in het systeem (T2) zal zijn wanneer die 2 bar bereikt wordt. Door de compressie van de lucht die al in het systeem zit zal z'n temperatuur stijgen, en des te meer hoe warmer de instromende lucht van de compressor is. Daarnaast wordt er warmte van de lucht overgedragen op de stalen(?) wand van het systeem.

Ik verwacht dat, door warmteverlies naar de wand, de temperatuur van de lucht in het systeem (T2) niet meer dan 10 tot 20 graden zal stijgen t.o.v. T1

t = (p2.T1/T2 - p1).V/F

t = benodigde tijd om druk van p1 naar p2 te verhogen, minuten

T1 = begintemperatuur lucht in systeem, Kelvin

T2 = eindtemperatuur lucht in systeem, Kelvin

V = volume systeem, Liter

F = compressordebiet bij 1 bar en T1 , L/min

Kortom: in dit geval verwacht ik dat die 2 bar bereikt wordt na ongeveer 20 minuten (aangenomen dat het gespecificeerde compressordebiet geldt voor 1 bar en T1
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

Voor de volledigheid:

p1 = begindruk in systeem, bar (absoluut)

p2 = einddruk in systeem, bar (absoluut)
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

kan je ook niet gewoon algemene gaswet gebruiken om V2 te berekenen, aangezien je V1 kent weet je hoeveel liter lucht er toegevoegd wordt en je kent het debiet dus kan je de tijd berekenen
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

Dat is toch in feite wat ik deed.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

inderdaad, ik had je post iets aandachtiger moeten lezen.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Berichten: 8

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

Dit zijn de gegevens die ik van de compressor heb
Bijlagen
4110031.pdf
(57.09 KiB) 340 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

Het is dus een zuigercompressor, waarbij de inlaatcapaciteit Q afhankelijk is van toerental en persdruk (eerste grafiek in pdf).

Het lijkt me deat de persdruk gelijk zal zijn aan de druk in het systeem, dus in jouw geval van 1 tot 2 bar, maar de grafiek geeft geen cuve voor zo'n relatief lage druk.

Waarom meen jij dat de capaciteit 100 L/min is? Op welk toerental heb je dat gebaseerd?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

Er komt een elektromotor op van 1500 rpm. Bij 8 bar levert de compressor dan een debiet van 100l/min.

via de compressor willen wij een vat/balg van verschillende drukken voorzien. Deze moet op verschillende drukken werken. Dit is in verband met de verschillende belastingen van het systeem.

Je kan het vergelijken zeg maar met een band die je op druk zet. De compressordruk is dan 8 bar en de band wordt bijvoorbeeld van 2 naar 2.2 bar opgepomt.

Wanneer de gewenste druk behaald is stopt het systeem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Tijd berekenen op druk brengen systeem

Om precies te zijn: 8 bar en 1500 rpm geeft volgens de grafiek bijna 120 L/min.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je met 8 bar rekent. Het lijkt me dat de compressor gewoon de druk levert die op dat moment in het systeem (vat, band, balg) heerst. Tenzij er een regelklep tussen de compressor en het systeem zit die de uitlaatdruk van de compressor op 8 bar houdt. Maar waarom zou je dat doen? Dat kost alleen maar meer energie (en dus meer CO2 emissie) en bovendien wordt de gecomprimeerde lucht dan zeer heet.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer