Draagconstructie garageda ivm sedum

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Draagconstructie garageda ivm sedum

Binnenkort gaan we verhuizen en bij het huis staat een vrijstaande garage/schuur. Ik zou het dak hiervan graag voorzien van een sedumdak, maar heb geen flauw idee of alles dan naar beneden komt.

Sedumdaken komen vanaf ongeveer 50kg/m2.

Ik heb al wel in de garage gekeken, maar het dak daar is netjes afgewerkt omdat de garage nu als leefruimte is ingericht. Ik wil dit graag zou houden, dus kan voor de constructie alleen maar van de tekening uitgaan. Een constructeur zou ook niet meer hebben...

Toen ik info op internet zocht, kwam ik op deze site terecht. Ik heb al wel wat berekeningen voorbij zien komen, maar snap er niet veel van. Ook van de bijgaande bouwtekening niet.

Kan iemand deze tekening lezen en op basis daarvan een inschatting geven van de draagkracht? De garage is in 1971 gebouwd, misschien weet iemand wat toen de geldende voorschriften waren?

Gr Janneke
Bijlagen
totaaloverzicht bijgebouw.jpg
totaaloverzicht bijgebouw.jpg (246.04 KiB) 346 keer bekeken

Berichten: 232

Re: Draagconstructie garageda ivm sedum

Beste Janneke,

Het is een beetje klein, maar lees ik goed dat het een balklaag 50x150 is?

Deze is niet geschikt voor een sedumdak.

Berichten: 54

Re: Draagconstructie garageda ivm sedum

Plaus schreef: vr 20 apr 2012, 06:47
Beste Janneke,

Het is een beetje klein, maar lees ik goed dat het een balklaag 50x150 is?

Deze is niet geschikt voor een sedumdak.
Plaus volgens voldoet een sedumdak van 50 kg/m2 met deze balkafmetingen wel.

Zie bijlage.
Bijlagen
dak sedum.pdf
(53.82 KiB) 2451 keer gedownload

Berichten: 232

Re: Draagconstructie garageda ivm sedum

Mja, hoe ik redeneerde:

berekening doorbuiging balk 50x150 hoh 500:
\(\frac{5 \times 1,00 \times 3500^4}{384 \times 9000 \times I} = 15,4mm > l / 250\)
waarin I = 14062500 mm4

verschil met jouw sheet is dat ik uitgegaan ben van

- de vrijstaande berging waar het dacht ik om ging (dus overspanning 3,5m)

- lagere E-modulus (volgens EN 338:2009 klasse C18)

- het feit dat mevrouw vertelde dat de daken begonnen vanaf 50kg/m² en als deze niet voldeed het sowieso af te raden is

- ben ook uitgegaan van een hart op hart afstand van ±500 maar had er rekening mee gehouden dat dit ook verder van elkaar af kon zijn aangezien 610 ook redelijk gangbaar is

Reageer