[scheikunde] Elektrolyse CuSO4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Elektrolyse CuSO4

Beste,

Klopt volgende redenering indien:

Gegeven: I = 4A; t = 30 min; T = 0°C; P = 760 mmHg

Gevraagd: massa (m) afgezette koper (kathode); volume (V) geproduceerd zuurstof (anode)

Oplossing:

Cu2+ + 2e- Cu

m = I.t.M/n.F = 4A.1800s.63,546g.mol-1 / 2.96500C = 2,37g

2H2O O2 + 4H+ + 4e-

V = n.R.T/P = 1.0,082l.atm.mol-1.273K / 1atm = 22,386l

Alvast bedankt,

Katrien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektrolyse CuSO4

AKatrien schreef: do 19 apr 2012, 17:29
m = I.t.M/n.F = 4A.1800s.63,546g.mol-1 / 2.96500C = 2,37g
Uitkomst klopt, de weg erheen is een formule waarvan ik me afvraag waar die vandaan komt. Is het niet veiliger om hierheen te gaan in een paar logische stappen?
V = n.R.T/P = 1.0,082l.atm.mol-1.273K / 1atm = 22,386l
hier bereken je het volume van 1 mol zuurstofgas, zoveel wordt er echter niet geproduceerd gelijktijdig met je 2,37 g koper.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Elektrolyse CuSO4

Bedankt voor je reactie!

De eerste formule is de wet van Faraday, maar ik weet niet of ik deze wel goed interpreteer. Ik weet dus ook niet goed hier ik hieraan moet beginnen. Ik heb gewoon de formule opgezocht op internet en ingevuld. Ik heb er volgend document over gevonden: http://voskenslaan.stoneship.org/fysica/Elektriciteit.pdf

Hoe moet ik dan het aantal mol van zuurstof vinden? Dmv volgende formule: n = m/M?

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektrolyse CuSO4

het geproduceerde aantal mol zuurstof heeft noodzakelijk een verband met de geproduceerde hoeveelheid koper. Want de elektronen die opgenomen worden door de koperionen moeten érgens vandaan komen. De samenhang haal je uit de reactievergelijking(en).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektrolyse CuSO4

AKatrien schreef: vr 20 apr 2012, 09:46
De eerste formule is de wet van Faraday, maar ik weet niet of ik deze wel goed interpreteer. Ik weet dus ook niet goed hier ik hieraan moet beginnen.
Het is altijd gevaarlijk om met onbegrepen formules te werken.
  • 4 A is 4 C/s
  • 1800 s , dus je hebt ..(a).. C lading ter beschikking.
  • zoek op, de lading van één elektron
  • (a) C lading krijg je dus bij elkaar met ..(b).. elektronen
  • (b) elektronen komt overeen met .... mol elektronen

    [*]met [c] mol elektronen kun je ..(d).. mol Cu[sup]2+[/sup]omtoveren tot Cu.
    [/list]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Elektrolyse CuSO4

Excuseer mij voor mijn late reactie!
  • 1800s -> 7200C ter beschikking
  • Lading van 1 elektron = 1,6022 x10-19 C
  • 7200C krijg je dus bij elkaar met 4,49 x 1022 elektronen
  • 4,49 x 1022 elektronen komt overeen met 0,074 mol elektronen
  • Met 0,074 mol elektronen kun je 0,037 mol Cu2+ omtoveren tot Cu = aantal mol O2
Berekening aantal ml zuurstof:

V = n.R.T/P = 0,037mol.0,082l.atm.mol-1.273K / 1atm = 0,83l

Klopt dit?

Bedankt trouwens voor de duidelijke, beknopte uitleg. Nu snap ik inderdaad beter waar alles vandaan komt!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Elektrolyse CuSO4

Nog een vraagje: wil ik nu de tijd berekenen ipv het aantal gram afgezette koper, dan moet ik deze werkwijze toch omdraaien he? Dan kom ik uiteindelijk aan het aantal C en moet ik met de regel van drie aan het aantal gram komen. Klopt deze redenering?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektrolyse CuSO4

volume O2 klopt nu
AKatrien schreef: ma 23 apr 2012, 14:07
Nog een vraagje: wil ik nu de tijd berekenen ipv het aantal gram afgezette koper, dan moet ik deze werkwijze toch omdraaien he? Dan kom ik uiteindelijk aan het aantal C en moet ik met de regel van drie aan het aantal gram komen. Klopt deze redenering?
snapputnie. :?

Je wil een tijd berekenen maar wil toch met en aantal C (wat is dat??) via een regel van drie (geen idee wat dat is??) aan een aantal gram komen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Elektrolyse CuSO4

Jan van de Velde schreef: do 26 apr 2012, 16:49
snapputnie. :?

Je wil een tijd berekenen maar wil toch met en aantal C (wat is dat??) via een regel van drie (geen idee wat dat is??) aan een aantal gram komen??
C staat hier voor de ladingseenheid Coulomb. De regel van drie (in het Duits bekend als Dreisatz) behandelt het oplossen van vraagstukken van de vorm a∙b = c∙x of a:b = c:x, waarbij a, b en c 3 bekende gootheden zijn waamee x bepaald dient te worden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Elektrolyse CuSO4

mathfreak schreef: do 26 apr 2012, 19:10
C staat hier voor de ladingseenheid Coulomb. De regel van drie (in het Duits bekend als Dreisatz) behandelt het oplossen van vraagstukken van de vorm a∙b = c∙x of a:b = c:x, waarbij a, b en c 3 bekende gootheden zijn waamee x bepaald dient te worden.
Dit bedoel ik inderdaad.

In dit geval wil ik niet weten wat de hoeveelheid afgezette koper is maar hoe lang het duurt om een bepaalde hoeveelheid koper af te zetten, begrijp je? Je begint dan met het berekenen van het aantal mol (massa/molaire massa) en werkt zo je weg terug (aantal mol -> aantal elektronen -> aantal coulomb -> naar tijd). Maar ik weet niet of deze werkwijze klopt?

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Elektrolyse CuSO4

als je hem goed toepast is er geen reden waarom dat niet zou kloppen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Elektrolyse CuSO4

Ok, bedankt!! Groetjes

Reageer