Springen naar inhoud

Dipoolmoment van een watermolecuul

• Log in om te kunnen reageren

The Scientist

The Scientist

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2012 - 22:20

Ik was een artikel tegengekomen waar instond dat je de 2 dipoolmomenten van een watermolecuul (vectorieel) kunt optellen en dat je dan zoiets als het volgende krijgt:

dipoolmolecuul_H2O.jpg

Maar ik snap niet waarom deze 2 vectors opgeteld kunnen worden omdat ze allebei op een verschillende groep elektronen werken. Ik weet wel dat als je bijvoorbeeld één voorwerp hebt waar twee krachten opwerken, je die twee krachten vectorieel kunt optellen, maar nu heb je eigenlijk twee voorwerpen waar elk één kracht op werkt. Kun je die twee vectors dan ook optellen?

Veranderd door The Scientist, 19 april 2012 - 22:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2012 - 08:46

Zuurstof 'trekt' aan de elektronen van het bovenste H-atoom en zuurstof 'trekt' aan de elektronen van het onderste H-atoom.

Op welke manier trekt zuurstof dan aan alle elektronen afkomstig van beide waterstoffen naar zich toe?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2012 - 20:53

Ik weet wel dat als je bijvoorbeeld één voorwerp hebt waar twee krachten opwerken, je die twee krachten vectorieel kunt optellen, maar nu heb je eigenlijk twee voorwerpen waar elk één kracht op werkt. Kun je die twee vectors dan ook optellen?

Dat komt op hetzelfde neer, kijk maar naar de derde wet van Newton. Als er twee krachten op 1 voorwerp inwerken, dan oefent dat voorwerp dus ook dezelfde 2 krachten uit; 1 kracht per voorwerp dus.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

The Scientist

The Scientist

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2012 - 10:30

Aah oké zo snap ik het wel, dank jullie wel!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2012 - 14:31

Ik zou het zelfs nog iets anders zeggen: Een dipool oefent een kracht op een externe lading uit. Hoe groot is de kracht die de dipool van het watermolecuul op een externe lading uitoefent? Nou, net zo groot als de (vector)som van de twee krachten die de twee dipoolmomenten van de O-H bindingen uitoefenen.

Als je een dipoolmoment ziet als een beschrijving van een kracht die wordt uitgeoefend op een externe lading, dan kun je je ook voorstellen dat je meerdere van die krachten als vectoren mag optellen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures