[informatica] Garagedeur (Systeembord)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Garagedeur (Systeembord)

Hee iedereen,

Ik heb wat hulp nodig met onderstaande schakeling:

Afbeelding

Zoals je kan zien, beetje ingewikkelde schakeling. Dit moet een automatische garagedeur worden.

- De Aan/Uit-knoppen moeten het hele systeem (inderdaad!) aan of uit zetten, dit drukschakelaar/geheugencel/split-systeem werkt goed.

- De variabele spanningsbron is een geluidssensor. Als er geen hard genoeg geluid is, gaat de openteller niet lopen.

- Als de openteller wel gaat lopen, moet na 8 seconden de deur open gaan, en ook open blijven;

- Hoewel, na 16 seconden moet (m.b.v. de dichttellers) de deur weer dichtgaan.

- De dichtknop moet de deur ook weer dicht doen. (Zit aan de 'binnenkant')

Mijn vragen zijn nu:

- Hoe moet ik de twee dichttellers verbinden zodat de laatste een hoog signaal geeft na 16 seconden?

- Hoe zorg ik ervoor dat de dichttellers gaan lopen zo snel als de openteller op 8 staat, maar ze niet gaan lopen als ze daarvoor al op 16 hebben gestaan?

- En hoe zorg ik ervoor dat zowel de dichttellers als de dichtknop de deur (de LED) dichtdoen (uitdoen)?

Ik kom hier echt totaal niet uit, en zou het fijn vinden als iemand me kon helpen. Alvast bedankt ;)

-everystat13

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Garagedeur (Systeembord)

everystat13 schreef: vr 20 apr 2012, 17:01
Zoals je kan zien, beetje ingewikkelde schakeling.
Op zich valt dat wel mee. Wat NIET meevalt is om in zo'n bord spaghetti te gaan troubleshooten.

Om te beginnen zou het fijn zijn om Tomsoft niet meer te gebruiken, maar Systematic. Dat geeft namelijk de mogelijkheid om alle blokken over een groot blad te verspreiden, en om de bedrading véél overzichtelijker weer te geven. In dat opzicht is Tomsoft (met verder alle respect) achterhaald.
Hoe moet ik de twee dichttellers verbinden zodat de laatste een hoog signaal geeft na 16 seconden?
dan laat je teller twee starten op basis van de 8 van teller 1.
- Hoe zorg ik ervoor dat de dichttellers gaan lopen zo snel als de openteller op 8 staat,
dichtteller 1 starten emt de 8 van de openteller
maar ze niet gaan lopen als ze daarvoor al op 16 hebben gestaan?
wat is daarvan het doel? want dat zou betekenen dat als de deur ooit is dichtgelopen ze nooit meer dicht kán lopen, toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer