[scheikunde] Ordebepaling reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

Ordebepaling reacties

Heyhey,

Misschien dat ik een denkfout maak, maar ik heb de volgende vraag:

De reactie A + 2B C

Deze vindt in één stap plaats. Bij het begin van de reactie geldt [A] = 0,10M, = 0,30 M en snelheid = (7,0x10-5) mol L-1 min-1

a. Stel de reactiesnelheidsvergelijking op.

Maar nu snap ik niet hoe ik dit kan opstellen. Aangezien ik geen meetresultaten heb kan ik toch nooit weten in welke orde deze reactie is? Ik bedoel, voor hetzelfde geld heeft B totaal geen invloed op de reactiesnelheid..? Ik heb hier toch meetresultaten voor nodig?

Mvg,

Ronald

UPDATE: Oke ik heb nu uitgevolgeld dat B wel degelijk invloed heeft aangezien de reactie maar in één stap verloopt. Maar volgens het antwoordmodel moet B een coefficient van 2 hebben. Hoe kom ik daar achter? Dit betekent immers dat als ik 3 keer zoveel B heb, mijn reactie 9 keer zo snel zal gaan. Maar ik heb geen meetresultaten??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ordebepaling reacties

Wat is de definitie van reactiesnelheid, en best eerst geen formules, maar gewoon woordjes.

Ah, ik zie nu dat het om één stap gaat. Ken je het begrip "elementaire reactie(stap)", of iets van die strekking?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 40

Re: Ordebepaling reacties

Nee, ben eigenlijk niet bekend met die reactie. Na googlen kom ik tot mijn eigen formulering dat een elementaire reactie een reactie is waarbij geen tussenreactie plaats vindt.? Dus van Producten direct naar reactieproduct??

Berichten: 40

Re: Ordebepaling reacties

Oke, mijn denkwijze als volgt.

Aangezien het om een elementaire reactie gaat ( geen tussenstap), is de reactiesnelheid evenredig met de concentratie van een bepaald element?

Ik begrijp alleen niet waarom de B in mijn verhaal een kwadratische functie heeft in een reactiesnelheid. Dat kan toch alleen via meetresultaten bepaald worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ordebepaling reacties

Rodieronald schreef: vr 20 apr 2012, 19:13
Ik begrijp alleen niet waarom de B in mijn verhaal een kwadratische functie heeft in een reactiesnelheid. Dat kan toch alleen via meetresultaten bepaald worden?
Voor een willekeurige reactie heb je volkomen gelijk, dan kan je in principe de "gekste" snelheidswetten experimenteel vinden. De clou zit 'm in het feit dat, volgens de opgave, alles in één stap moet gebeuren. Er zullen dus tegelijkertijd 1 molecule A en 2 moleculen B moeten op elkaar botsen. De reactiesnelheid is evenredig met de hoeveelheden van deze stoffen, hoe meer stof aanwezig, hoe meer kans op een botsing.

De snelheid van drie botsende kan je dus schrijven als:

v = k [deeltje 1] [deeltje 2] [deeltje 3]

en in dit geval dus

v = k [A]

en zo heb je het kwadraat.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 40

Re: Ordebepaling reacties

Helemaal duidelijk! Ontzettend bedankt

Reageer