Opstellen van een formule bij een tabel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Opstellen van een formule bij een tabel

Ik heb een tabel met een aantal x- en y-waarden. Het 1e niveau verschil is niet constant, het 2e niveau verschil is wel constant, namelijk -4. Hieruit kan ik concluderen dat ik met een kwadratisch verband te maken heb.

Nu wil ik een formule bij deze tabel opstellen, maar ik kom er niet uit. Het probleem is dat ik de coordinaat van de top niet kan bepalen, in elk geval niet m.b.v. inter- of extrapoleren. Ik kan overigens wel de symmetrieas bepalen. Maar niet de y-coordinaat van de top. En dus kan ik niet het functievoorschrift opstellen.

Ik ben begonnen met het opstellen van een algemeen functievoorschrift:

f(x) = ax2 + bx + c. Hier kan ik de afgeleide en tweede afgeleide van bepalen, maar ik schiet er verder niets mee op.

Ook kan ik een algemeen functievoorschrift als volgt opstellen (heeft met kwadraat afsplitsen te maken): f(x) = a(x-p)2 + q. Maar ook hier schiet ik verder niets mee op.

Weet iemand of er een manier is om het functievoorschrift bij een kwadratisch verband op te stellen, wanneer de coordinaat van de top onbekend is?

Of zijn er ook andere soorten verbanden waarbij het 1e niveau verschil niet constant is en het 2e niveau wel constant? Of geldt dit alleen bij kwarratische verbanden?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Opstellen van een formule bij een tabel

je moet de coëfficiënten a, b en c bepalen: dat zijn 3 onbekenden. Dus een stelsel met 3 (onafhankelijke) vergelijkingen biedt uitkomst. Kort gezegd: vul 3 koppels (x,y) in, dan heb je 3 vgln. met a, b en c in, wat een lineair stelsel geeft.

Als je a, b en c hebt kan je verifiëren of de andere datapunten hieraan voldoen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Opstellen van een formule bij een tabel

Gelukt! Dank je wel! Dat ik daar zelf niet op gekomen ben...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opstellen van een formule bij een tabel

Je moet daar wel mee oppassen, want je zit met een overgedetermineerd stelsel hier. Bijgevolg heb je zeer waarschijnlijk geen unieke oplossing. Kleinste kwadraten is hier dan ook aangewezen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opstellen van een formule bij een tabel

zpidermen schreef: za 21 apr 2012, 23:11
Ik heb een tabel met een aantal x- en y-waarden. Het 1e niveau verschil is niet constant, het 2e niveau verschil is wel constant, namelijk -4. Hieruit kan ik concluderen dat ik met een kwadratisch verband te maken heb.
Kan je de tabel geven ...

Hoe heb je de symm as bepaald?

Reageer