Springen naar inhoud

Gebiedende wijs van 'kunnen'

• Log in om te kunnen reageren

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2012 - 14:52

Ik was de vervoegingen van een aantal Spaanse werkwoorden aan het leren, en zo kwam ik tegen dat het werkwoord 'poder' (kunnen) net als alle andere werkwoorden ook een gebiedende wijs heeft.

Alleen vroeg ik me toen af hoe je dat ooit zou gebruiken. Noch in het Nederlands, noch in het Engels, noch in het Spaans zou ik weten wanneer je deze vorm ooit toe zou passen.

Bestaat de gebiedende wijs van 'kunnen' überhaupt in het Nederlands??
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3054 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2012 - 16:03

Dat is inderdaad twijfelachtig. Lang geleden (1891, ik kwam niets recenters tegen) werd erover gezegd:

In grammatica's vindt men vermeld, dat de gebiedende wijs van kunnen, moeten, mogen (soms ook die van willen) ontbreekt.
Zeker is het, dat genoemde vormen zeer zelden voorkomen. Geheel ontbreken doen ze echter niet. Hier volgen voorbeelden waarin men ze aantreft steeds in de uitdrukking:... maar eens.
Jij hebt goed praten! 't Is gemakkelijk om te zeggen, doe het zoo en zoo! Maar kan maar eens niet!
...

http://www.dbnl.org/...01_01/index.php
(Tijdschrijft Taal en Letteren 1891)

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2012 - 18:31

Bij de modale werkwoorden kunnen, moeten, mogen, willen, zullen en hoeven komt geen gebiedende wijs voor.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2012 - 21:08

@Math-E-Mad-X: is die gebiedende wijs in het Spaans dan vergelijkbaar met iets in de aard van '(don't) be able' in het Engels als imperatief?

Want modale werkwoorden hebben gebruikelijk geen imperatief in het Nederlands zoals hierboven aangegeven.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2012 - 21:55

@Math-E-Mad-X: is die gebiedende wijs in het Spaans dan vergelijkbaar met iets in de aard van '(don't) be able' in het Engels als imperatief?

Nou, dat is dus precies wat ik mij ook afvraag. Ik ben gewoon de rijtjes aan het leren en volgens mijn bron:
http://users.ipfw.ed...verbs/PODER.HTM
bestaat de gebiedende wijs (Imperativo) voor het werkwoord 'poder' gewoon (zelfs in acht verschillende vormen). Ook op andere websites vind ik hetzelfde rijtje. Ik vraag me dus af wanneer men dat ooit zou gebruiken.

En in het Engels klinkt "don't be able to .. !" grammaticaal opzich nog wel okee, maar heeft toch iets heel erg onnatuurlijks. In het Engels is het nog eenvoudig omdat de gebiedende wijs simpelweg geconstrueerd wordt met het infinitief.

In het Spaans heb je echter een heel rijtje van vervoegde werkwoordsvormen dat samen de gebiedende wijs vormt (men maakt onderscheid tussen positieve een negatieve vorm, tussen formeel en informeel, en men maakt onderscheid tussen een vorm die je tegen één persoon gebruikt, of tegen een groep personen, dus dat maakt 2x2x2=8 verschillende vervoegingen). Dat is nogal vreemd voor een werkwoordsvorm die je nooit gebruikt. :P

Nouja, ik woon in Spanje, dus ik zal eens kijken of ik iemand kan vinden die veel van taal af weet. :P
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

De Ster

De Ster

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2012 - 15:53

Mijn vader zei altijd: 'Zet de 'kan' weg en neem de 'leer'.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures