[natuurkunde] Soortelijke weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Soortelijke weerstand

Hallo,

Ik heb een vraagje over de soortelijke weerstand. Voor school moeten we een practicum uitvoeren over de soortelijke weerstand. Dit is de opdracht:
  1. Bepaal de soortelijke weerstand m.b.v. twee verschillende meetmethodes. Dit moet je doen van twee verschillende materialen.
Dit moet worden bepaald aan de hand van grafieken, op een grafische manier.

1 meetmethode weet ik al, dat is namelijk de soortelijke weerstand bepalen met de formule: R=rho*(l/A). Dit doe je door de weerstand te meten(U&I). en als variabele de lengtes van draden te nemen. Zo krijg je als grafiek een rechte lijn door de oorsprong. met behulp van de richtingscoefficient kan dan de soortelijke weerstand worden bepaald.

Nu is dit 1 meetmethode, maar ik heb geen idee wat dan de andere methode is. Ik heb op internet wel iets gelezen over de soortelijke weerstand met behulp van de elektrische veldsterkte en de stroomdichtheid, maar ik heb echt geen idee hoe je dat zou moeten meten.

Zouden jullie me hier mee kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Re: Soortelijke weerstand

Je kunt een vaste lengte nemen en de spanning of stroom varieren.

Berichten: 2

Re: Soortelijke weerstand

Ja, daar zat ikook al aan te denken, maar dat is niet echt een verschillende meetmethode

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Soortelijke weerstand

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Soortelijke weerstand

\(R=\rho \cdot \frac{L}{A} \)
Met
\(\rho \)
is de soortelijke weerstand

Ook geldt
\(\sigma=\frac{1}{\rho} \)
met
\(\sigma \)
met
\(\sigma\)
is de elektrische geleidbaarheid

Voor vele materialen heeft men gevonden dat in de stationaire toestand de stroomdichtheisvector j rechtevenredig is met de vector van de elektrische veldsterkte E .
\(\vec{j}=\sigma \vec{E} \)

Berichten: 336

Re: Soortelijke weerstand

Er zijn een aantal meetmethodes om soortelijke geleiding te bepalen.

De twee punts meting die je aanhaalt bijvoorbeeld. Je kunt inderdaad de lengte van de draad varieren, de gemeten weerstand zal daarna linear toenemen met de lengte van de draad. Echter, als je een contactweerstand hebt of een andere weerstand in serie met je draad zal de weerstand niet nul zijn bij een draad van lengte nul. De weerstand bij lengte nul verteld je dus iets over je systeem en de helling van de weerstand als functie van de lengte van de draad over de soortelijke weerstand.

Een andere meet methode dan de twee punts meet methode hierboven omschreven is, je raadt het al, de vier punts meting. Pak een lange draad en maak twee aansluitpunten aan de uiteindes van de draad. Laat stroom door deze draad lopen, en meet deze stroom (NB: door in serie met de draad een stroom meter te zetten.) Maak nu nog twee aansluitpunten, maar niet aan de uiteindes, maar meer naar het midden van de draad. Bepaal het voltage verschil tussen de twee nieuwe aansluitpunten. Deze zou evenredig moeten zijn met de lengte draad tussen de nieuwe aansluitpunten en de stroom door de draad.

Net als in de vorige meeting heb je nu een lengte draad een voltage en een stroom (en een draaddikte...) en kun je de soortelijke weerstand bepalen. Het voordeel is echter, dat aangezien je alleen de spanning bepaald op de twee nieuwe contactpunten, hier geen/nauwelijks stroom loopt door deze contactpunten. Dus een eventueel contactweetstand op deze punten zal geen/zeer weinig verschil maken op het gemeten voltage.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer