[natuurkunde] zinken of drijven, cola versus cola light

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

zinken of drijven, cola versus cola light

Beste wetenschappers

U kent allicht het proefje met de cola en cola light in water leggen. Een massadichtheidsbepaling van beide blikjes bevestigd de waarneming dat cola zinkt en de cola light drijft.

Nu wou ik de proef hernemen met een kleiner blikje cola (ipv de 0,33l versie de 0,15l versie). http://img.2dehands....k-can-0-15l.jpg (de linkse foto)

Een massabepaling gaf me 165 g, een volume van 0,15l geeft een dichtheid van 1,1 g/l wat zou moeten zinken.

Bij de uitvoering blijkt mijn blikje echter te drijven. Waarom ?

(reeds met een ander blikje getest en tevens water vervangen, water op kamertemperatuur)

Berichten: 20

Re: zinken of drijven, cola versus cola light

Dit komt waarschijnlijk door ingesloten lucht in het blikje. Wanneer het blikje 100% gevult is zou deze moeten zinken. maar door een luchtbel in het blikje wal deze "Drijven" . Je gaat hier echter uit van 0,15 Liter. Dit wil zeggen dat je de Netto inhoud van de cola pakt. Je moet het gehele volume tellen.

Vul een maatbeker met 1 liter water, Dompel het blikje GEHEEL onderwater en lees de stand af. Deze komt boven de 1.15 Liter uit. dit is de oplossing

Berichten: 2

Re: zinken of drijven, cola versus cola light

Dank voor het antwoord, een volumemeting van het gehele blikje ipv de inhoud bleek idd beduidend groter waardoor het verhaal met de massadichtheid klopt.

Weliswaar heb ik dezelfde metingen gedaan bij een 'volwassen' blikje cola, die een zogezegde inhoud heeft van 0,33l. Een meting van het totale blik geeft me (zelfs na herhaling) gemiddeld een volume van 0,315l . De massadichtheid groter dan die van water, maar er is een verschil tussen de verhouding 'beloofd volume' en 'gemeten volume' van een blikje.

Berichten: 20

Re: zinken of drijven, cola versus cola light

De temperatuur van het water heeft tevens heeeeel weinig invloed. Of je moet het waten laten koken. Pak het volume van het hele blikje en combineer dit met het gewicht. Ik hoop dat je genoeg antwoord hebt en verder kunt ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: zinken of drijven, cola versus cola light

Bart Coopman schreef: ma 23 apr 2012, 14:47
er is een verschil tussen de verhouding 'beloofd volume' en 'gemeten volume' van een blikje.
Ik mis wat je hier bedoelt met "beloofd volume". De coca cola company stopt een zekere hoeveelheid vloeistof in die blikjes, en door die 15 cL zo te noemen insinueer je eigenlijk dat CCC niet doet wat ze belooft. Maar dat heeft niks met het volume van het blikje te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: zinken of drijven, cola versus cola light

Jan ik denk dat hij bedoelt dat coca cola i.p.v. 0.33 en 0.315 Liter in doet. Wat mij persoonlijk onwaarschijnlijk lijkt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: zinken of drijven, cola versus cola light

Hij zegt dat er volgens de firma CocaCola 0,33 liter in zit. Maar bij meting blijkt het totale blikje kleiner te zijn.

Dus een van de twee maakt een meetfout.

Berichten: 10

Re: zinken of drijven, cola versus cola light

Al een verouderde topic zie ik, maar wat ik vandaag heb waargenomen sluit er wel goed bij aan. Ik heb vandaag het proefje uitgevoerd, en beide blikjes (gewone van 33cl) bleven drijven. Nu drijft het cola light blikje wel iets hoger dan het gewone cola blikje, maar een groot deel van de proef dus wel naar de vaantjes :) Heeft iemand hier verklaring voor? (nieuwe samenstelling blikjes of cola misschien?) En zou ik eventueel de massadichtheid van het water iets naar beneden krijgen (zonder sterk te moeten opwarmen) door er iets bij te doen?

Groetjes,
 
Ynsen

Berichten: 12.262

Re: zinken of drijven, cola versus cola light

Er kunnen meerdere factoren spelen. Ten eerste is er de vermelde inhoud van het blikje: dat is dus de hoeveelheid cola die erin zit, niet het totale volume van het blikje, noch een eventuele bel lucht of CO2 boven de cola in het blikje.

Daarnaast is er het blikje zelf: Blikjes zijn niet altijd van blik gemaakt, maar vaak van aluminium. Dit is soms aangegeven middels een recycle-symbool, soms ook niet. Zaak is echter wel dat aluminium een veel lagere dichtheid heeft dan echt blik, wat er icm een gasbel voor kan zorgen dat een blikje 'gewone' cola alsnog zal drijven in water.

Als het louter om de demonstratie gaat dat gewone cola zinkt en light cola drijft zou je wat (m)ethanohol oid in het water kunnen bijmengen, zodanig dat het ene wel drijft en het andere niet (hoeveelheid experimenteel vaststellen).

Het gaat er natuurlijk om te demonstreren dat er een dichtheidsverschil is tussen light en normale cola. Minder visueel maar meer nauwkeurig kun je dat vaststellen door beide te ontgassen (in vacuum, helium doorleiden etc) en daarna het gewicht van een zeker volume (maatkolf) vast te stellen.
Victory through technology

Reageer