Springen naar inhoud

witte verf

• Log in om te kunnen reageren

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2012 - 14:14

Dag,

er wordt gesteld dat witte verf een grote absorptie-coefficient heeft voor langgolvige (warmte) straling. Doelt men hier dan op een grote absorptie-coefficient, relatief tov. de absorptie van de zichtbare spectra, voor witte lichamen?

Een wit oppervlak zal toch kouder aanvoelen dan een zwart oppervlak , omdat hij een zwart oppervlak juist meer warmtestraling zal absorberen.

mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5369 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 april 2012 - 00:10

De absorptie van IR staling van 'witte' verf kan inderdaad veel groter zijn dan de absorptie van zichtbaar licht door dezelfde verf. Veel schijnt af te hangen van de samenstelling van de verf. Er zijn witte verven die voor langere golflengtes bijna 'zwart' zijn.

Hier een grafiekje dat de reflectiviteit van verschillende materialen bij toenemende golflengte toont. Zoals je ziet reflecteert de gebruikte witte verf langere golflengten nauwelijks, en Rvs of alufolie bijvoorbeeld nog prima:

reflectivityvs-wavelength-various-surfaces-incropera-2007-499px.png

Dus als je witte verf wilt die ook IR redelijk tot goed reflecteert, zal je je door een op dat gebied kundig persoon moeten laten voorlichten.

NB: Zichtbaar licht zit tussen 0,4 en 0,7 µm

Veranderd door Uphoff, 24 april 2012 - 00:11

Motus inter corpora relativus tantum est.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2012 - 01:09

Bij kamertemperatuur gaat het om het albedo bij golflengtes in de orde van 5-15 uM, en vrijwel alle verf is in dat gebied 'zwart'. Ik denk dan ook niet dat je ergens verf zult vinden die goed reflecteert in het thermisch infrarood - als je dat wilt kun je beter een spiegelde metaalfolie of iets dergelijks gebruiken.
Victory through technology

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 april 2012 - 07:39

Een wit oppervlak zal toch kouder aanvoelen dan een zwart oppervlak , omdat een zwart oppervlak meer warmtestraling zal absorberen.

Met je handen kun je het temperatuurverschil voelen tussen een zichtbaar-zwart en zichtbaar-wit oppervlak waar de zon een minuut op heeft geschenen.

Ik betwijfel of je met je handen het temperatuurverschil tussen een IR-zwart en een IR-wit oppervlak zou voelen nadat je er een minuut een warme hand of een hete strijkbout boven hebt gehouden (op een decimeter afstand zodat opwarming door convectie en conductie verwaarloosbaar is).

De temperatuur van een hete strijkbout is ruim 10x lager dan de zon, dus de uitgestraalde energie is ruim 10000x zwakker (W/m2, Wet van Stefan Boltzmann).

(IR = infrarood)

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2012 - 09:29

Met je handen kun je het temperatuurverschil voelen tussen een zichtbaar-zwart en zichtbaar-wit oppervlak waar de zon een minuut op heeft geschenen.

Ik betwijfel of je met je handen het temperatuurverschil tussen een IR-zwart en een IR-wit oppervlak zou voelen nadat je er een minuut een warme hand of een hete strijkbout boven hebt gehouden (op een decimeter afstand zodat opwarming door convectie en conductie verwaarloosbaar is).

Dus in wezen is de hogere temperatuur van een zwart oppervlak het gevolg van de absorptie van het zichbare spectrum, en niet zozeer IR straling (dus warmtestraling)...

Ik heb 'geleerd' dat het menselijk lichaam, en dus z'n cellen een resonantiefrequentie hebben die overeenkomt met de frequentie van IR straling, zodat we de warmtestraling dus kunnen voelen. Daardoor ging ik er (foutief) van uit dat IR straling dus ook verantwoordelijk is voor de opwarming van voorwerpen..Onder voorbehoud dat is niet geheel onmogelijk zou zijn, natuurlijk. Alles hangt af van de fysisca van deze voorwerpen.

In ieder geval weet ik nu genoeg, dankjwel voor de reactie's.

mvg

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2012 - 12:21

Dat komt vooral omdat er veel meer energie in het zichtbare spectrum van zonlicht zit. Het is niet zo dat het met IR niet zou werken, maar daarvoor heb je een sterke ir bron nodig.

Je zou het bijvoorbeeld met een CO2 laser kunnen doen - die werken op 10.6 uM en daarmee in de buurt van thermisch IR. Als je voorwerpen een tijdje in het licht van zo'n laser laat staan dan zul je zeker wel een verschil in temperatuur zien tussen het 'witte' en 'zwarte'.
Victory through technology

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2012 - 22:16

Dat komt vooral omdat er veel meer energie in het zichtbare spectrum van zonlicht zit

Dus het stralingsvermogen is evenredig met frequentie,hoogfrequente straling (gamma) is dan ook gevaarlijk.

Oké, ik snap het nu volledig!

mvg

Veranderd door hwgxx7, 24 april 2012 - 22:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures