Atomaire absorptie spectroscopie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

Atomaire absorptie spectroscopie

Hallo,

Ik heb volgende week een practicum waarbij ik de hardheid (concentratie Mg) van leidingwater moet bepalen.

Ik heb wat informatie over deze techniek opgezocht en als ik het goed begrijp moet je dus eerst een soort callibratiecurve maken met gekende standaardoplossingen.

Dit d.m.v. de wet van Lambert-Beer (deze wet is nieuw voor mij).

Geeft "de computer' dan een grafiek van de exctinctie in functie van de concentratie? Of wat moet je zelf invoeren?

En uiteindelijk moet je dan je te onderzoeken sample gebruiken en dan van de grafiek a.h.v. de gemeten exctinctie gewoon de concentratie aflezen?

Ik wil de berekeningen voor de standaardoplossingen al op voorhand uitvoeren zodat ik meteen kan starten. Wil iemand even kijken of deze berekeningen kloppen.

1. Maak een stochoplossing van 100ppm Mg d.m.v. MgCl2.6H2O met als M.M 203.3 g/mol en A.M Mg 24.3 g/mol.

Bereken het aantal gram en weeg deze nauwkeurig af op een horlogeglas met een analytische balans. Breng vervolgens in een 1L kolf aan tot de maatstreep met de gedestileerd water.

--> 100 ppm Mg= 100 mg Mg / l water.

100 mg Mg= 0.004115 mol Mg ----> 0.004115 mol MgCl2.6H2O --> 0.8367 g MgCl2.6H2O afwegen en in 1 l kolf brengen. klopt dit?

2. Maak met de stockoplossing verdunningen van 1-2.5-5-7.5 en 10 ppm (100ml).

Stel voor 1 ppm: moet ik dan 1 mL van de stockoplossing nemen ( die bevat normaal dan 0.1 mg Mg) en deze 1 ml verder aanlengen tot 100 ml met gedestileerd water? ( 99ml erbij)?

Dan voor 2.5 ppm: 2,5ml stockoplossing en dan nog 97.5ml gedestilleerd water. En voor de laatste 10 ppm: 10 ml stockoplossing en 90 ml gedestilleerd water.

3. Kraantjeswater met factor 4 verdunnen. (...ml kraantjeswater in een kolf van 100 ml brengen en verder aanlengen tot de maatstreep met gedestileerd water). Ik veronderstel dat die gewoon 25ml is? Hoewel mijn dan eigenlijk maar 75 ml gedestilleerd water moet toevoegen, zo lijkt het maar met factor 3 verdund te zijn

Misschien redelijk stomme vragen, maar zo kan ik zeker zijn van mijn werk en meteen aan de proef beginnen

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Atomaire absorptie spectroscopie

Julie145 schreef: ma 23 apr 2012, 17:52
Geeft "de computer' dan een grafiek van de exctinctie in functie van de concentratie? Of wat moet je zelf invoeren?
In het meest algemene geval spuwt deze gewoon voor de ene oplossing (hetzij calibratie, hetzij onbekende) gewoon een absorbantie/extinctie/één of andere arbitraire respons. Er zijn er ook waar je achter mekaar de oplossingen van de kalibratie achter mekaar aan het apparaat moet voederen, en telkens aangeeft wat de concentratie ervan is.

1. Maak een stochoplossing van 100ppm Mg d.m.v. MgCl2.6H2O met als M.M 203.3 g/mol en A.M Mg 24.3 g/mol.

Bereken het aantal gram en weeg deze nauwkeurig af op een horlogeglas met een analytische balans. Breng vervolgens in een 1L kolf aan tot de maatstreep met de gedestileerd water.

--> 100 ppm Mg= 100 mg Mg / l water.

100 mg Mg= 0.004115 mol Mg ----> 0.004115 mol MgCl2.6H2O --> 0.8367 g MgCl2.6H2O afwegen en in 1 l kolf brengen. klopt dit?
Oké
2. Maak met de stockoplossing verdunningen van 1-2.5-5-7.5 en 10 ppm (100ml).

Stel voor 1 ppm: moet ik dan 1 mL van de stockoplossing nemen ( die bevat normaal dan 0.1 mg Mg) en deze 1 ml verder aanlengen tot 100 ml met gedestileerd water? ( 99ml erbij)?

Dan voor 2.5 ppm: 2,5ml stockoplossing en dan nog 97.5ml gedestilleerd water. En voor de laatste 10 ppm: 10 ml stockoplossing en 90 ml gedestilleerd water.
correct, maar schrijf nooit: "zoveel water bijvoegen", maar "aanlengen met water tot".
3. Kraantjeswater met factor 4 verdunnen. (...ml kraantjeswater in een kolf van 100 ml brengen en verder aanlengen tot de maatstreep met gedestileerd water). Ik veronderstel dat die gewoon 25ml is? Hoewel mijn dan eigenlijk maar 75 ml gedestilleerd water moet toevoegen, zo lijkt het maar met factor 3 verdund te zijn
Neen, het is juist. Alles wat er in die 25 mL zat, zit nu in 100 mL oplossing, en dat is dus 4 maal verdund.

Nog even naar de algemene procedure. Je zul verschillende standaardoplossingen, met verschillende concentratie moeten meten. Elke meting geeft een respons. Wat dit precies is, is eigenlijk niet zo belangrijk. Dit zijn machine-afhankelijke getallen. Je zet vervolgens die repons uit in functie van de concentrtatie standaard. Dit zou dan een rechte moeten zijn (hier duikt Lambert-Beer op, die stelt dat respons lineair is met concentratie, althans voor lage concentraties, vandaar de verdunningen).

vervolgens kan je de onbekende meten: de respons die je krijgt kan je met de kalibaratiecurve terugrekenen naar concentratie.

Oh, en uiteraard zal je bij het afwegen van de standaard nooit exact die massa's kunnen krijgen. Schrijf daarom de massa die je afweegt op, en gebruik deze in concentratieberekeningen. De waarde die je nu berekent is een richtlijn.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 278

Re: Atomaire absorptie spectroscopie

Bedankt om dit even te controleren!

Ik vraag me alleen nog af welke concentratie er precies wordt weergegeven en in welke eenheden in de grafiek exctinctie-concentratie..

Is dit van Mg of van MgCl2.6H2O.

In ppm of mol/l?

Want dit is natuurlijk wel belangrijk om dan uiteindelijk de hardheid van het leidingswater te bepalen. Waarschijnlijk de concentratia aan Mg, aangezien enkel de standaardoplossingen bereid zijn met MgCl2.6H2O.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Atomaire absorptie spectroscopie

jij stopt er een standaardoplossing in waarvan jij zegt wat de concentratie is, in whatever eenheiden jij wenst te gebruiken. Het apparaat zal dan een respons geven in eender welke eenheden dat het zelf gebruikt. Maar dat is niet belangrijk: jij maakt een kalibratiecurve concentratie/spul dat het apparaat uitbraakt.
This is weird as hell. I approve.

Reageer