Springen naar inhoud

drukverschil in een buis berekenen

• Log in om te kunnen reageren

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2012 - 17:16

hallo,
ik ben bezig met de volgende opgave:

Naamloos.png

ik weet dat ik het energieverlies in de leidingen en in de bocht moet meenemen in de vergelijking van bernoulli om het drukverschil te kunnen berekenen.
maar in dit geval is er toch ook sprake van hoogteverschil en die is hier niet gegeven?

ziet iemand hoe ik dit moet oplossen?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_CF_*

• Gast

Geplaatst op 23 april 2012 - 17:26

Niet mijn vak, maar de ligging van de lus doet er blijkbaar niet toe als deze niet gegeven is en hoe zou de tekening eruit zien als deze bocht in de horizontaal wordt geplaatst?

Veranderd door Gerard_CF, 23 april 2012 - 17:26

Roy8888

Roy8888

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2012 - 19:43

Nou de lus opzich doet er wel degelijk toe..
Je moet namelijk om het drukverschil te kunnen berekenen rekening houden met de energieverliezen in de buis en ook de lus.
Normaal gesproken bereken je drukverschil tussen twee punten met de energievergelijking ( dat is de wet van bernoulli uitgebreidt met energieverliezen).
Alleen hier is toch duidelijk een hoogteverschil te zien tussen inlaat en uitlaat en daarom lijkt het me niet logisch om hier geen rekening mee te houden...

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 april 2012 - 20:23

Gerard_CF bedoelt dat je de tekening ook als bovenaanzicht kunt beschouwen, zodat de lus niet vertikaal maar horizontaal is en dus is er dan geen hoogteverschil.

Het gaat in dit vraagstuk om het drukverlies door wrijving, dus gebruik Moody en K-factors voor inlaat, uitlaat en U-bocht.
Hydrogen economy is a Hype.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures