Springen naar inhoud

Paracetamol en Salpeterzuur

• Log in om te kunnen reageren

Suzanne994

Suzanne994

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2012 - 10:26

Hallo!

Voor mijn project moet ik erachter komen (1) wat de reactie is van paracetamol met salpeterzuur, en (2) op welke manier een nitroderivaat wordt gedetecteerd in de spectrofotometer.
Wie kan mij hierbij helpen, want het is echt niet te vinden op het internet :S

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 april 2012 - 12:17

Ik denk dat je het op wat algemenere termen moet gaan zoeken, over de nitratie van benzeenringen met allerhande substituenten is heus wel wat bekend. Normaalgesproken zou je die nitratie wellicht met natriumnitriet in zuur doen, maar wellicht dat het met salpeterzuur ook wel gaat (?).
Victory through technology

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 553 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2012 - 19:47

De nitrering van paracetamol (overigens nitrering in het algemeen), geschiedt het best door gebruik te maken van een mengsel van salpeterzuur en zwavelzuur, en dit bij lage temperatuur.

Een spectrofotometrische bepaling van nitroparacetamol is inderdaad mogelijk. Dit steunt op het feit dat de nitrogroep fungeert als chromofoor. De oplossing zal geel kleuren. Hoe hoger de concentratie aan paracetamol, hoe intenser de kleur. Bijgevolg is spectrofotometrische analyse mogelijk.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures