[wiskunde] greedy algoritme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 758

greedy algoritme

Hallo,

Ik zou graag met behulp van het Greedy Algoritme het volgende oplossen.

Ik heb 2 producttypes A en B, die op voorraad liggen. (voorraad product A = 2) en voorraad product B = 3.

Voor de voorraad wordt 3000 euro voor producttype A gevraagd en voor producttype B 2000. Dit komt neer op 3000 * 2 + 2000 * 3 = 12.000.

Als het aantal producten op voorraad toeneemt, dan neemt de kans op ''beschikbaarheid (noeme A) toe. De beschikbaarheid is gedefineerd als:
\( A(S1=2) = \sum_{x=0}^2 P(D=x) \)
oftewel: de kans dat er vraag 0, 1 of twee is, (voor producttype 1) dan kan ik namelijk aan klanten leveren. Op analoge wijze is de beschikbaarheid voor producttype B:
\( A(S2=3) = \sum_{x=0}^2 P(D=x) \)
De kansen kan ik allemaal uitrekenen, dus dat is niet het probleem. Ik moet nu echter een minimalisatie probleem definieren endat is : vind de hoeveelheden aan voorraad S1,S2 zodanig dat de beschikbaarheid van beide producten (Dat is dus A(S1) * A(S2) groter is dan 0.9. Mijn optimalisatie probleem wordt dus:
\( min 3000 * S1 + 2000 * S2 \)
\( o.v.d. A(S1,S2) \geq 0.9 \)
Nu moet ik dus gaan zoeken naar z''n delta i, dus of ik nu eentje moet toevoegen voor S1 of S2. Maar waaraan is dat nu gelijk? ik dacht:
\( \frac{3000}{ A(S1+1,S2) - A(S1),S2} \)
klopt dat?

Berichten: 7.068

Re: greedy algoritme

Als je de delta voor de andere mogelijkheid ook zo doet en je gaat dan voor het minimum dan denk ik dat je gelijk hebt...

Reageer