Omgang met trollen in Gastenboek

Moderator: Rhiannon

Reageer

Omgang met trollen in Gastenboek

Ik zit met het volgende probleem:

Ik schrijf al jaren in een Gastenboek. Daarin opereren helaas ook een of meer trollen die onder valse namen schrijven en leugens verspreiden over mijzelf en over anderen. Geregeld wordt er door die troll(en) ook geschreven onder de namen van andere gasten, of onder namen die daar zeer sterk op lijken. De webmaster kan of wil daar maar weinig aan doen. Het gevolg is dat inmiddels bijna de helft van de berichtjes uit liederlijk trollenwerk bestaat.

Wat kan je in een dergelijk geval als gast het beste doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

Ik denk dat er weing tot niets aan te doen is.

Er zijn maar twee opties vrees ik.

1. Je ziel in lijdzaamheid dragen.

2. Vertrekken.

Sterkte er mee overigens ik weet wat het is.

PS.

Ik begrijp de lol van die trollen niet,

ze genieten ervan een ander te te pesten maar wat brengt het ze?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 329

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

Er gewoon niet op ingaan, of als iemand iets incorrects zegt het gewoon even in een comment bij vermelden, mits dat kan in zo'n gastenboek.

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

liamgek schreef: di 24 apr 2012, 23:24
Er gewoon niet op ingaan, of als iemand iets incorrects zegt het gewoon even in een comment bij vermelden, mits dat kan in zo'n gastenboek.
Dat is inderdaad de gebruikelijke aanpak. Als de trol onder een vaste naam zou posten zou je snel genoeg door hebben wie er niet serieus genomen moet worden, en dan zou ook iedereen dat op den duur wel doorkrijgen en daarmee zou de lol er voor de trol vanaf zijn.

In het huidige geval schrijft de trol echter ook onder de namen van andere gasten. Zo moet je wel reageren om te voorkomen dat je uitspraken in de schoenen geschoven krijgt die je niet gedaan hebt. Ook stuurt de trol valse geruchten de wereld in, waardoor andere mensen gaan twijfelen wie er gelijk heeft. Als je dat dan rechtzet, corrigeert ook de trol dat onder valse namen zogenaamd weer, etc.

Kortom: het Gastenboek raakt zo vervuild met valse berichtjes waaruit niemand op den duur nog wijs kan worden.
tempelier schreef: di 24 apr 2012, 21:52
Ik denk dat er weing tot niets aan te doen is.

Er zijn maar twee opties vrees ik.

1. Je ziel in lijdzaamheid dragen.

2. Vertrekken.
Dat vrees ik ook...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

Een gastenboek werkt niet als mensen onder verschillende namen kunnen posten.

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

DePurpereWolf schreef: wo 25 apr 2012, 10:25
Een gastenboek werkt niet als mensen onder verschillende namen kunnen posten.
Dat lijkt mij inderdaad ook het belangrijkste probleem. Je kan in het formulier willekeurige namen opgeven, dus ook namen die al door anderen gebruikt worden (of die daar zeer sterk op lijken). Soms wordt dat door de webmaster na klachten rechtgezet, maar soms ook niet. Mensen van kwade wil hebben zo dus vrij spel.

Is er een eenvoudige oplossing waarmee de webmaster dat zou kunnen ondervangen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

Tegen kwader trouw is weinig bestand.

Maar hij zou er voor kunnen zorgen dat een naam aan een IP adres vast zit en dat aan dat IP adres maar een naam kan worden gekoppeld.

Ook moet hij de mogelijkheid uitschakelen dat er met proxies gewerkt wordt.

Dat is zeker geen garantie, maar van de amateurs (en dat zijn de meesten) op dit gebied ben je dan wel af.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

Is dat eenvoudig te regelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

Bartjes schreef: wo 25 apr 2012, 18:38
Is dat eenvoudig te regelen?
Dat zal helemaal afhangen van kennis van de beheerder.

Een leek kan er beter zowiezo niet aan beginnen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: Omgang met trollen in Gastenboek

Om nog even op dit topic terug te komen: er is in de tussentijd geen verbetering opgetreden, en de trol heeft nog steeds vrij spel. Wel vraag ik mij af of er degelijke studies/scripties o.i.d. verschenen zijn waarin de trollenproblematiek besproken wordt. Ik kon zelf niets vinden.

Reageer