kookpunt azeotroop

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 493

kookpunt azeotroop

Wie kan mij het theoretisch verhaal vertellen, waarom er minimum en maximum kookpunten zijn bij azeotropische mengsel. Ofwel wat gebeurt er dan tussen component A en component B in het reactie mengsel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: kookpunt azeotroop

Het is geen reactie mengsel.

Het gaat bij een mengsel van A en B om de mate van aantrekking/afstoting tussen A-A, B-B en A-B.

http://www.oxbo.nl/chemie/scheidingsmet ... atie-5.htm
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 493

Re: kookpunt azeotroop

Fred F.

Ik weet dat component A en B niet met elkaar reageren.

Maar is het zo, dat als component A met component B 'verontreinigd' wordt de vdWaalskrachten / dipool-dipool bindingen en H-bruggen veranderen.

Bv minder H-bruggen of juist meer, minder dipool-dipool bindingen of juist meer. of juist zwakkere/sterkere dipoolbindingen etc... Wat gevolg heeft op het kookpunt van dit mengsel?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kookpunt azeotroop

Koken is het evenwicht tussen damp van het mengsel en de vloeistof. Voor een molecuul om naar de damp te ontsnappen moet dit zich ontworstelen aan de aantrekkingskrachten van de vloeistof. Een ethanolmolecuul dat een 50/50 ethanol/watermengsel probeert te ontsnappen heeft twee dingen tegen zich t.o.v. een molecule dat aan zuivere ethanol wil ontsnappen: 1. Er zijn er de helft minder van en 2. De watermoleculen in de oplossing trekken harder dan ethanolmoleculen. Door deze combinatie is het kookpunt van het mengsel iets hoger dan je zou verwachten.

Berichten: 493

Re: kookpunt azeotroop

  • RWWH,
Kan je in dit geval dan stellen dat als de watermoleculen harder trekken aan de ethanolmoleculen.

Dat dit wordt veroorzaakt door bv sterkere H-bruggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kookpunt azeotroop

Dat zou kunnen in dit geval. Maar bij elk mengsel is de precieze oorzaak verschillend. Wat bij allemaal gelijk is is wat Fred F. schreef: de interacties tussen A-A, A-B en B-B bepalen wat er gebeurt.

Berichten: 493

Re: kookpunt azeotroop

Dus in een andere situatie zou bv tussen A-A en A-B en B-B verschil kunnen ontstaan door bv

dipool-dipool krachten of alleen vd Waalskrachten.

(afhankelijk van de deeltjes A en B die erbij betrokken zijn.)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kookpunt azeotroop

20% aceton, 80% chloroform is een azeotroop. Geen waterstofbruggen in mijn definitie.....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: kookpunt azeotroop

Ik snap de discussie niet helemaal. Water/ethanol is een minimumazeotroop. Bij een bepaalde verhouding (ca 96% ethanol) kost het dus minder thermische energie om het mengsel te verdampen dan je zou verwachten op basis van de onderlinge verhouding van de stoffen. Dat verklaar je niet door watermoleculen die harder aan ethanolmoleculen trekken, in tegendeel. De watermoleculen trekken liever aan andere watermoleculen dan aan ethanol.

Voor chloroform/aceton kun je zo'n effect wel zien. Daar is een maximumazeotroop omdat er een attractieve interactie is tussen aceton en chloroform. Het effect van die interactie kun je ook merken wanneer je aceton en chloroform mengt, het mengsel warmt duidelijk op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 493

Re: kookpunt azeotroop

Dank voor de reacties.

Mij ging het er eigenlijk om. Wat er chemisch aan de hand is. Wanneer er azeotroop vorming is.

Wat zijn de interacties tussen de moleculen van de componenten welke een azeotroop vormen.

Waardoor een minimum- of maximum azeotroop ontstaat.

Reageer