Springen naar inhoud

fasendiagram

• Log in om te kunnen reageren

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2012 - 10:29

Dag,

volgende transferfunctie: LaTeX
geeft 2 soorten fasendiagramma weer:

fase.png

Untitled.png

Wiskundig zijn beiden zijn gelijk aan elkaar: 90 graden fase-naijling = 270 graden fase-voorijling.

Maar wat als ik met signalen werk die bv. een tijdsvertraging hebben, dan zal dit toch invloed hebben ?

Welke vorm moet/mag gebruiken? Bestaat hier een 'norm' o.id. dergelijks voor?

mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2012 - 10:43

Voorijling bestaat in werkelijkheid niet. Een signaal reageert niet op iets wat in de toekomst gaat gebeuren. Dat is bij dit soort diagrammen, waarbij het om periodieke signalen gaat, natuurlijk niet zo relevant.

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2012 - 15:19

Voorijling bestaat in werkelijkheid niet.

Maar als we spreken van een spoel: waarbij de spanning over de spoel 90° voorijlt tov. de stroom erdoorheen. Dan bedoel ik hier mee dat de piekspanning eerst zal komen en een tijdsinterval (periode/4) later, de piekstroom. Ik begrijp dit toch goed, op deze manier?

Ivm. fasendiagramma: onderste (waarbij voorijling) gebruikt is, werd mbv. Matlab geproduceerd. Wil dit dan zeggen dat ik iedere keer als er een postief fase verschuiving is, ik dit moet 'transformeren' zodanig dat er een fase-naijling is...

mvg

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2012 - 17:02

Ik begrijp dit toch goed, op deze manier?

Dat begrijp je goed. Beide manieren van weergeven geven in principe hetzelfde weer. Transformeren naar een van beide vormen is niet nodig.

hwgxx7

hwgxx7

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2012 - 22:17

Oké, dankjwel voor de verheldering!

mvg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures