fasendiagram

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 232

fasendiagram

Dag,

volgende transferfunctie:
\(G(s) = \frac{-100s}{s^{3}+12s^{2}+21s+10}\)
geeft 2 soorten fasendiagramma weer:
fase.png
fase.png (45.89 KiB) 354 keer bekeken
Untitled.png
Untitled.png (8.14 KiB) 356 keer bekeken
Wiskundig zijn beiden zijn gelijk aan elkaar: 90 graden fase-naijling = 270 graden fase-voorijling.

Maar wat als ik met signalen werk die bv. een tijdsvertraging hebben, dan zal dit toch invloed hebben ?

Welke vorm moet/mag gebruiken? Bestaat hier een 'norm' o.id. dergelijks voor?

mvg

Berichten: 7.068

Re: fasendiagram

Voorijling bestaat in werkelijkheid niet. Een signaal reageert niet op iets wat in de toekomst gaat gebeuren. Dat is bij dit soort diagrammen, waarbij het om periodieke signalen gaat, natuurlijk niet zo relevant.

Berichten: 232

Re: fasendiagram


Voorijling bestaat in werkelijkheid niet.
Maar als we spreken van een spoel: waarbij de spanning over de spoel 90° voorijlt tov. de stroom erdoorheen. Dan bedoel ik hier mee dat de piekspanning eerst zal komen en een tijdsinterval (periode/4) later, de piekstroom. Ik begrijp dit toch goed, op deze manier?

Ivm. fasendiagramma: onderste (waarbij voorijling) gebruikt is, werd mbv. Matlab geproduceerd. Wil dit dan zeggen dat ik iedere keer als er een postief fase verschuiving is, ik dit moet 'transformeren' zodanig dat er een fase-naijling is...

mvg

Berichten: 7.068

Re: fasendiagram

Ik begrijp dit toch goed, op deze manier?
Dat begrijp je goed. Beide manieren van weergeven geven in principe hetzelfde weer. Transformeren naar een van beide vormen is niet nodig.

Berichten: 232

Re: fasendiagram

Oké, dankjwel voor de verheldering!

mvg

Reageer