De synthese van een bouncing putty

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

De synthese van een bouncing putty

Hallo,

Ik kom er niet helemaal, wat er nou gebeurt tijdens de synthese van een bouncing putty.

Op den duur voeg je B(OH)3 toe aan [Si(CH3)2O)].

Nou is mij vraag hoe komt de structuur er nu uit te zien?

Ontstaat hier water met Si(CH3)2OB, of klopt dit niet?

Voorschrift voor het maken van een bouncing putty: http://www.wou.edu/l...uncingPutty.htm

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Groetjes Bowie

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: De synthese van een bouncing putty

Wat er precies gebeurt staat ongeveer halverwege de pagina die je noemt:
the chain is able to propagate in two directions generating high molecular weight polymers which retain some residual hydroxyl groups. These residual hydroxyl groups react with boric acid B(OH)3 to form Si-O-B linkages between polysiloxane chains. Since boric acid is trifunctional, a single boron has the ability to join three polysiloxane chains together. This joining of chains is called cross-linking.
Met andere woorden: Na de polymerisatie ontstaat een lange keten met enkele vrije -OH (hydroxyl) groepen eraan. Die reageren met boorzuur (B(OH)3) waarbij 1 molecuul boorzuur 3 keer kan reageren, en daardoor dus ook meerdere ketens bij elkaar kan brengen.

Je kunt de reactie min of meer als volgt weergeven - ervan uitgaande dat de boorzuur volledig wordt omgezet:

3 R-OH + B(OH)3 B(OR)3 + 3 H2O

Daarbij staat "R" voor de polymeerketen waar de OH-groep aan vastzit. Omdat de ketens allemaal verschillen van elkaar qua lengte heeft het ook niet veel zin om dit expliciet uit te schrijven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer