[scheikunde] Polariteit vetzuren?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 252

Polariteit vetzuren?

Hallo,

In verband met de polariteit van de kolom van de proef van onze gaschromatografie, zou ik mijn denkwijze moeten kunnen staven:

Linolzuur, oliezuur en stearinezuur verschillen maar in 1 ding van elkaar en dat is de aanwezigheid van dubbele bindingen. Linolzuur heeft geen dubbele bindingen, oliezuur 1 dubbele binding en stearinezuur 2. Als ik nu logisch denk, daalt de polariteit als het aantal dubbele bindingen stijgt. Maar ik weet niet goed de reden achter dit?

Berichten: 6

Re: Polariteit vetzuren?

Is het niet zo dat meer dubbele bindingen betekent dat er minder ruimte is voor waterstofbruggen, en de oplosbaarheid in water dus afneemt ? Op die manier valt te beredeneren dat de polariteit daalt, gezien deze, zo zou je kunnen stellen, valt of staat met de mate van oplosbaarheid in water. Ik denk niet dat het nodig is te vermelden dat het molecuul hiervoor asymmetrisch moet zijn, omdat de centra van positieve en negatieve ladingen niet samen mogen vallen.

Mag ik trouwens ook nog zeggen dat de zuren géén aminozuren zijn ? Oliezuur, stearinezuur en linolzuur hebben wél een -COOH groep, maar missen een -NH2 groep. We praten hier over vetzuren !

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polariteit vetzuren?

XavC, je hebt helemaal gelijk qua aminozuren. Echter kunnen stoffen zoals vetzuren met hun apolaire staart GEEN waterstofbruggen leggen (dat verklapt het woordje 'apolair' eem beetje). Je moet het hier zoeken in het feit dat hoe meer dubbele bindingen een stof heeft, hoe lastiger het is om met meerderen naast elkaar te liggen en hoe lastiger het is om vanderWaals bindingen te maken.

Kun je uitleggen waarom het lastiger is om met meerderen naast elkaar te liggen en hoe lastiger het is om vanderWaals bindingen te maken als een stof een dubbele binding heeft? (Hintjes: dihedrale hoek, vrije rotatie)

Modedit: ik heb de topictitel aangepast omdat het dan beter strookt met je eigenlijke vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Polariteit vetzuren?

toch zal de elutievolgorde van deze vetzuren sterk afhangen van de kolom en andere omstandigheden die je gebruikt.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Polariteit vetzuren?

Typhoner schreef: wo 25 apr 2012, 19:45
toch zal de elutievolgorde van deze vetzuren sterk afhangen van de kolom en andere omstandigheden die je gebruikt.
Ja, ik weet dat de apolaire vetzuren een grotere retentietijd hebben(langer in de kolom) blijven, dus dat de kolom apolair is. Ik moet gewoon kunnen uitleggen waarom dubbele bindingen polair zijn
Fuzzwood schreef: wo 25 apr 2012, 18:43
XavC, je hebt helemaal gelijk qua aminozuren. Echter kunnen stoffen zoals vetzuren met hun apolaire staart GEEN waterstofbruggen leggen (dat verklapt het woordje 'apolair' eem beetje). Je moet het hier zoeken in het feit dat hoe meer dubbele bindingen een stof heeft, hoe lastiger het is om met meerderen naast elkaar te liggen en hoe lastiger het is om vanderWaals bindingen te maken.

Kun je uitleggen waarom het lastiger is om met meerderen naast elkaar te liggen en hoe lastiger het is om vanderWaals bindingen te maken als een stof een dubbele binding heeft? (Hintjes: dihedrale hoek, vrije rotatie)

Modedit: ik heb de topictitel aangepast omdat het dan beter strookt met je eigenlijke vraag.
Bedankt voor de titel aan te passen!

Ik heb echter geen idee.. Ik heb wat onderzoek gedaan op het internet maar kan er niet aan uit

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Polariteit vetzuren?

mrlngtng schreef: do 26 apr 2012, 19:05
Ja, ik weet dat de apolaire vetzuren een grotere retentietijd hebben(langer in de kolom) blijven, dus dat de kolom apolair is. Ik moet gewoon kunnen uitleggen waarom dubbele bindingen polair zijn

Bedankt voor de titel aan te passen!

Ik heb echter geen idee.. Ik heb wat onderzoek gedaan op het internet maar kan er niet aan uit
"Bij polarisatie worden namelijk deze elektronenwolken enigszins vervormd. Grotere wolken zijn gemakkelijker te vervormen. De π elektronen van benzeen zijn vaak eenvoudiger te polariseren dan de elektronen van een σ binding zoals in methaan."

Samengevat: bij polarisatie worden de elektronenwolken vervormd. Omdat dit simpeler gaat bij grotere wolken (pi-binding) dan bij sigma-binding zal een vetzuur met pi-bindingen meer polair zijn dan een met alleen sigma-bindingen?

Klopt daar iets van?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Polariteit vetzuren?

klinkt inderdaad zinnig. Maar opnieuw: de stationaire fase in de kolom bepaalt ook zeer veel, ik heb kolommen gezien waar eerste de zuren met 1 dubbele binding, dan 2 en dan 0 eruit komen, of iets dergelijks.

Daarbij is "polair" misschien niet de juiste term: "polariseerbaar" dan weer wel, wat voor een affinieteit met polaire verbindingen zorgt
This is weird as hell. I approve.

Reageer