Springen naar inhoud

Kjeldahl-methode. Veiligheid ?

• Log in om te kunnen reageren

XavC

XavC

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2012 - 16:25

Hallo. Voor een scheikunde practicum in 5 VWO zijn wij op het moment bezig met het uitvoeren van de Kjeldahl-methode om een schatting van het eiwitgehalte in biologische en scharreleieren te maken.
Mocht je niet helemaal bekend zijn met deze methode, hij gaat als volgt :
- In gec. zwavelzuur doe je je monster. 1 gram monster per 15 mL zwavelzuur.
- Dit breng je aan de kook op 400 graden Celsius, en je wacht tot het mengel is ontkleurd.
- Je voegt een 40% natronloog-oplossing toe aan je gekookte product, en laat dit destilleren.
- Het destillaat vang je op in boorzuur met daarin een indicator.
Als alle destillaat is opgevangen, titreer je met een sterk zuur, en vergelijk je met een blanco.

Korte, schematische weergave van de methode.

Nu is het zo dat één van onze groepsleden ( beide ouders zijn chemici aan de Universiteit van Wuhan, China, dus hoe ze het voor elkaar gekregen heeft geen bril te dragen etc. is mij een raadsel ) een vrij serieus ongelukje heeft gehad.
Bij het toevoegen van de natronloog aan de zwavelzuuroplossing heeft er een reactie plaatsgevonden, en spoot het mengels met kracht uit onze kolf, en is in haar gezicht terechtgekomen.

Ik vroeg mij af of dit komt door een zuur-base reactie tussen het sterke zuur en de sterke base ?

Ook weet ik niet zeker of we dit alsnóg veilig kunnen doen. Als het blijft wegschieten, is ons practicum gedoemd te mislukken. Heeft iemand hier enige ervaring mee, en misschien tips/manieren om het veilig te doen ? Er heerst nu ook een angst in de groep : niemand wil deze stap meer nemen wegens het gebeurde.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2012 - 17:50

Bij de neutralisatie van een zuur danwel base komt zoveel energie vrij, dat het water spontaan kan gaan koken en met ongereageerd zuur danwel base uit de fles kan springen. Is de natronloogoplossing in 1 keer volledig toegevoegd of beetje bij beetje? Dat laatste is, zoals je groepslid dus erg genoeg ontdekt heeft, best cruciaal. Die ammonia kook je er toch wel uit, dat hoeft niet in een keer.

XavC

XavC

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2012 - 19:39

Bij de neutralisatie van een zuur danwel base komt zoveel energie vrij, dat het water spontaan kan gaan koken en met ongereageerd zuur danwel base uit de fles kan springen. Is de natronloogoplossing in 1 keer volledig toegevoegd of beetje bij beetje? Dat laatste is, zoals je groepslid dus erg genoeg ontdekt heeft, best cruciaal. Die ammonia kook je er toch wel uit, dat hoeft niet in een keer.

Ik ben bang dat ze het er in één keer bijgegooid heeft. Net zoals ze water OVER de natriumhydroxide korrels gooide, terwijl dit OMGEKEERD moet. Korrels beetje bij beetje in het water.

soepkip88

soepkip88

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2012 - 22:17

Nu is het zo dat één van onze groepsleden ( beide ouders zijn chemici aan de Universiteit van Wuhan, China, dus hoe ze het voor elkaar gekregen heeft geen bril te dragen etc. is mij een raadsel ) een vrij serieus ongelukje heeft gehad.
Bij het toevoegen van de natronloog aan de zwavelzuuroplossing heeft er een reactie plaatsgevonden, en spoot het mengels met kracht uit onze kolf, en is in haar gezicht terechtgekomen.

Ik vroeg mij af of dit komt door een zuur-base reactie tussen het sterke zuur en de sterke base ?

***MODKNIP***

En ja zuur bij base geeft een heftige reactie. Sterker nog.. zelf gewoon water bij een sterk zuur moet je al niet doen, moet je na gaan een sterke base. Iets wat volgens voor iemand in 5 VWO wel duidelijk mag zijn. Dat is een van de eerste dingen die je meekrijgt bij scheikunde.

"Altijd rustig sterk zuur aan water toevoegen, nooit andersom"

btw... koken bij 400 graden Celsius??? ook daar zou ik uit de buurt blijven. Lekker zwavelzuur eruit koken :shock:

Veranderd door Kravitz, 26 april 2012 - 08:52

XavC

XavC

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2012 - 22:40

***MODKNIP***

En ja zuur bij base geeft een heftige reactie. Sterker nog.. zelf gewoon water bij een sterk zuur moet je al niet doen, moet je na gaan een sterke base. Iets wat volgens voor iemand in 5 VWO wel duidelijk mag zijn. Dat is een van de eerste dingen die je meekrijgt bij scheikunde.

"Altijd rustig sterk zuur aan water toevoegen, nooit andersom"

btw... koken bij 400 graden Celsius??? ook daar zou ik uit de buurt blijven. Lekker zwavelzuur eruit koken :shock:

***MODKNIP***

Het zwavelzuur stond in de zuurkast te koken ! Anders hadden we het vuur nóóit aangemaakt.

Veranderd door Kravitz, 26 april 2012 - 08:52

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2012 - 08:51

Graag terug discussie over de kern van dit onderwerp. Iedere off-topic reactie zal verwijderd worden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures