Verband tussen oppervlaktespanning en kracht (weerstand).

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Verband tussen oppervlaktespanning en kracht (weerstand).

Ik zat laatst in bad en ging met mijn vlakke hand zachtjes door het wateroppervlakte heen. Dit ging vanzelfsprekend zonder problemen. Als je echter met de vlakke hand op het water slaat, dan voel je veel meer weerstand. Van nature vind ik dit logisch.

Maar hoe komt dat eigenlijk? Wat is het verband tussen de snelheid van een object, de oppervlakte van een object (ik neem aan ook de vorm), de oppervlaktespanning van een vloeistof en de opwaartse druk of kracht.

Is er een formule die deze variabelen weergeeft? Of mogelijk zelfs een simulator waarin je bovenstaande variabelen kunt aanpassen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 20

Re: Verband tussen oppervlaktespanning en kracht (weerstand).

Een factor is het verschil in dichtheid van Lucht -> Water.

Ook moet je denken aan de viscositeit van water t.o.v. Lucht.

Er zijn zelfs vloeistoffen die geen "kreukelzone" hebben als je erop slaat. Dit zijn dan ookwel de niet newtonse stoffen, ofwel de Dilatanten.

Maar vooral de dichtheid speelt een rol omdat de atomen geen tijd krijgen zich op een andere plaats te rangschikken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Verband tussen oppervlaktespanning en kracht (weerstand).

Ik weet niet of je het volgende bedoelt, maar volgens mij merk je aan den lijve dat je met je hand veel sneller in lucht kan bewegen dan in water. Dit betekent dat er een snelheidsverandering is op het moment dat je hand vanuit de lucht het water raakt. De kracht die voor deze versnelling zorgt, voel je dus.

Om dit in formulevorm te gieten is niet zo lastig, maar er zinnige uitspraken over doen waarschijnlijk wel. De versnelling die jij ondervindt is pakweg het snelheidsverschil tussen bewegen in lucht en bewegen in water, gedeeld door de tijd die ervoor nodig is om van de ene naar de andere snelheid te gaan. Deze tijd is echter heel lastig in te schatten.

Oppervlaktespanning lijkt me in deze een kleiner effect spelen en kun je m.i. dus verwaarlozen. Opwaartse kracht is er nog niet wanneer je je hand nog niet onder water hebt.

Reageer