[natuurkunde] magnetische veldlijnen in magneet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

magnetische veldlijnen in magneet

Omdat er binnen in een geleider geen elektrische veldsterkte is, teken je geen elektrische veldlijnen in een geleider. Bij een magneet zijn er wel magnetische veldlijnen binnen in de magneet. Wat is het verschil tussen een elektrisch en magnetisch veld dat ervoor zorgt dat er binnen in een magneet wel veldlijnen zijn, maar binnen in een geleider niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: magnetische veldlijnen in magneet

Een magnetische veldlijn heeft geen begin of eind.

Rond een stroomvoerende geleider krijg je een magneetveld, met cirkelvormige veldlijnen:
rechterhandregel.png
rechterhandregel.png (9.1 KiB) 353 keer bekeken
Zo'n geleider kun je tot een cirkelvormige winding opkrullen:
rechterhandregel 2.png
rechterhandregel 2.png (21.58 KiB) 356 keer bekeken
Al die veldlijnen gaan dan in één richting door de winding, en buitenom de winding weer terug naar de andere kant.

Je zou een rond een atoomkern cirkelend elektron kunnen beschouwen als een tot op atomaire schaal verkleinde versie van een spoelwikkeling waar stroom doorheen loopt. Noem dat een elementair magneetje.

Een permanente magneet is in wezen weinig anders dan een blok materiaal (atomen) met dus héél veel elektronen, een heel erg rommelige "spoel" met ziljarden windinkjes waarin een significant deel van die elementaire magneetjes dezelfde kant op gericht staan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: magnetische veldlijnen in magneet

Jan van de Velde schreef: do 26 apr 2012, 17:10
Een permanente magneet is in wezen weinig anders dan een blok materiaal (atomen) met dus héél veel elektronen, een heel erg rommelige "spoel" met ziljarden windinkjes waarin een significant deel van die elementaire magneetjes dezelfde kant op gericht staan.
OK, maar om een atoomkern heen cirkelt een elektron in een 'draaiende' baan; die draait vrij om/over zijn schil. Dan verandert de richting van de noord- en zuidpool van een elementair deeltje continu. Ik snap niet echt hoe een elementaire magneet dan een bepaalde richting kan hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: magnetische veldlijnen in magneet

In permanent magnetisch materiaal is er een deel van die banen dat met wat moeite toch gericht kan worden. Permanent is trouwens een groot woord, als je magneten blootstelt aan hitte of schokken verdwijnt die ordening.

is hiermee overigens wél het verschil in karakter van die veldlijnen duidelijk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: magnetische veldlijnen in magneet

Je stelt dat er binnen een geleider geen elektrische veldsterkte heerst.

Als we een rechte stroomdraad nemen , en we brengen een potentiaalverschil aan tussen de uiteinden van de geleider , dan gaat er een gelijkstroom lopen door die geleider.

In de geleider zelf ontstaat dan een homogeen elektrisch veld.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: magnetische veldlijnen in magneet

ik denk dat de TS op elektrostatische gevallen duidt: bij een geladen geleider zit alle lading immers aan het oppervlak.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: magnetische veldlijnen in magneet

Inderdaad, mijn fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: magnetische veldlijnen in magneet

Jan van de Velde schreef: do 26 apr 2012, 20:12
In permanent magnetisch materiaal is er een deel van die banen dat met wat moeite toch gericht kan worden. Permanent is trouwens een groot woord, als je magneten blootstelt aan hitte of schokken verdwijnt die ordening.
Dus in een magneet zijn de banen van de elektronen enigszins in dezelfde stand / met dezelfde hoek?
atom.gif
atom.gif (35.05 KiB) 346 keer bekeken
Even een vraag; met de rechterhandregel vind ik juist dat de N-pool boven staat en de Z-pool onder. Waaorm is dat hier niet zo dan?
Jan van de Velde schreef: do 26 apr 2012, 20:12
is hiermee overigens wél het verschil in karakter van die veldlijnen duidelijk?
Ik denk dat ik het snap, maar weet het niet zeker. Zo zie ik het nu: stel je hebt een negatief geladen holle geleider, dan wordt in de geleider zelf een elektron alleen maar afgestoten van alle kanten. Zo'n deeltje wordt dan netto niet afgestoten. Als je een (holle? ik weet niet hoe dat eruit ziet met veldlijnen) magneet hebt, en daar zit een magnetisch/magnetiseerbaar deeltje in, dan is er altijd wel een plus- en een minpool. Een magnetisch deeltje zal nooit alléén aangetrokken/afgestoten worden, dus de magnetische veldsterkte wordt nergens 'opgeheven'. Dit verhaal geldt niet voor magnetische monopolen, maar het bestaan daarvan is volgens mij nog niet erkend, dus dat is niet zo van belang hier. :P
aadkr schreef: do 26 apr 2012, 21:07
In de geleider zelf ontstaat dan een homogeen elektrisch veld.
Bedoel je met 'in de geleider' letterlijk in de geleider, of op de geleider?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: magnetische veldlijnen in magneet

Shadow schreef: vr 27 apr 2012, 12:51
Even een vraag; met de rechterhandregel vind ik juist dat de N-pool boven staat en de Z-pool onder. Waaorm is dat hier niet zo dan?
Omdat je uitgaat van de bewegingsrichting van het elektron, maar je moet uitgaan van de klassieke stroomrichting, en die is precies de andere kant op gericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: magnetische veldlijnen in magneet

@ Klazon: Ow ja, was ik even vergeten :P thx.

Reageer