multiniveau analyse

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

multiniveau analyse

Beste allemaal,

Ik moet momenteel voor statistiek een multilevel analyse uitvoeren. Het is een twee niveau-model; leerkrachten genest in programma's.

Nu heb ik 3 predictoren; 2 op leerkracht (micro) niveau en 1 op programma (macro) niveau.

Van de 2 predictoren op microniveau is er eentje continu, maar waar de waarde nul nog niet betekenisvol is. Dus die heb ik gecentreerd. Alleen nu is mijn vraag hoe ik dus die schatting voor de regressiecoëfficiënt moet interpreteren als je je variabele centreert? Er komt een positief getal uit (.363). De variabele is trouwens: 'culturele competentie' (hoge score = leerkrachten vinden dat de consulent zeer deskundig is in het aanpassen van de begeleiding aan de culturele achtergrond van het kind en het gezin). Misschien handig om te vermelden.

Ik heb een bestandje bijgevoegd waar een gedeelte van m'n SPSS output instaat. Dus het gaat hier om de interpretatie onder 'estimate' van c_cultcomp, welke dus een gecentreerde variabele is. De afhankelijke variabele is trouwens: 'Effectiviteit van de consultatie (hoge score = consultatie was zeer effectief in het reduceren van het aangemelde probleemgedrag)'.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

groetjes,

ijssy

(3e jaars psychologiestudent)
Bijlagen
opdracht.png
opdracht.png (8.04 KiB) 305 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: multiniveau analyse

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: multiniveau analyse

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 954

Re: multiniveau analyse

De interpretatie is het hetzelfde als bij de niet-gecentreerde variabele, alleen nu met de waarden van de gecentreerde variabele.

Reageer