[scheikunde] reactie fosforzuur en zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

reactie fosforzuur en zoutzuur

Hallo allemaal,

Kan iemand mij de volgende reacties geven. Ik kom er namelijk zelf niet precies uit:

Fosforzuur met zoutzuur:

H3PO4 + HCl --> ?

Fosforzuur met natriumcarbonaat:

H3PO4 + NaCO3 --> ?

Hoe kan ik deze reacties het beste oplossen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactie fosforzuur en zoutzuur

Bij zoiets moet je je altijd afvragen wat voor stoffen het in die context zijn. Fosforzuur en zoutzuur zijn sterke zuren, kunnen die normaal gezien met elkaar reageren?

Wat is natriumcarbonaat voor een stof? Of bedoel je toevallig natriumbicarbonaat (NaHCO3)? Subtiel verschil, maar carbonaat is nu eenmaal een 2-waardig ion.

Verder wil ik je graag wijzen op het gebruik van sub- en superscript. Dit zijn het 5e en 6e knopje in de opmaakbalk. Ik heb jouw reactie aangepast, en zie het verschil :)

Berichten: 59

Re: reactie fosforzuur en zoutzuur

Dankjewel!

Twee sterke zuren zullen volgens mij niet echt met elkaar kunnen reageren. Voor school heb ik de opdracht gekregen om de reactie te onderzoeken tussen cola en zoutzuur. Aangezien cola fosforzuur bevatte kwam ik uit op deze reactie? of is een reactie hier echt niet tussen mogelijk? (H3PO4 + HCl) Ik wil namelijk graag weten of hier nog stoffen bij vrij komen na de pijl.
Wat is natriumcarbonaat voor een stof? Of bedoel je toevallig natriumbicarbonaat (NaHCO3)? Subtiel verschil, maar carbonaat is nu eenmaal een 2-waardig ion.
Ik bedoelde toch natriumcarbonaat, dit is toch NaCO3? Ook hiermee wil ik graag de reactie met cola, en dus fosforzuur onderzoeken.

Of zit ik nu helemaal fout met de reactie met cola?

Berichten: 772

Re: reactie fosforzuur en zoutzuur

Neen, natriumcarbonaat is heeft niet als formule NaCO3 , maar Na2CO3 . Dit kun je gemakkelijk zelf inzien, indien je weet dat het carbonaat ion geschreven wordt als CO32- . Aangezien de som van de ladingen (van de ionen) in moleculen altijd neutraal is moeten dus 2 natriumionen aanwezig zijn in de molecule. (Het natriumion komt altijd in de Na+vorm voor).

Verder is het wel een beetje een rare opdracht, de reactie onderzoeken tussen cola en zoutzuur, aangezien dit onmogelijk is. Ben je zeker dat je de opdracht correct gelezen hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: reactie fosforzuur en zoutzuur

natriumcarbonaat is inderdaad een andere stof dan natriumbicarbonaat.. maar heeft een andere formule. Na2CO3 vs NaHCO3

Wat is je relatie met cola hierin?

En over je reactie voor cola met zoutzuur.. weet je zeker dat het iets tussen fosforzuur en zoutzuur is? Of er uberhaupt wel een reactie plaatsvindt?

Reageer